Fakta

Lærested:
Sted:
Levanger
Bodø
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

28. februar 2024.

Om studiet

Jobber du i barnehagen og ønsker å fordype deg innenfor kunst og håndverk? Er du nysgjerrig på samiske uttrykksformer som joik, duodje/duedtie, og muntlige fortellertradisjoner og hvordan du kan utforske dem sammen med barna i barnehagen? I dette studiet vil du lære mer om hvordan du kan jobbe med estetiske læringsprosesser innenfor kunst og håndverk, musikk og drama, dette i lys av grunnleggende tema inspirert av pedagogikken praktisert i de italienske Reggio Emilia-barnehagene. Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets strategi Kompetanse for fremtidens barnehage. For å kunne søke opptak til emnet, må du søke via Udirs studiekatalog. Søknadsfrist Udir: 1. mars

Overordnet vil studiet vektlegge Reggio Emilia-inspirert arbeid, estetiske læreprosesser, samt samiske kulturtradisjoner integrert i fagene drama, musikk og kunst og håndverk. Faget kunst og håndverk vekstes mest. Studiet vil gå over to semestre slik at innholdet i det første semesteret (på høsten) hovedsakelig handler om Reggio Emilia-inspirert arbeid. Det andre semesteret (på våren) handler om samiske uttrykksformer.

I studiet får studentene arbeide praktisk med pedagogisk dokumentasjon, som er en metode der de lærer å dokumentere for å informere om og reflektere rundt barnas kunnskapskonstruksjon som alltid foregår i den frie leken og i prosjektarbeidene. Studentene lærer hvordan de kan synliggjøre barnas ulike “stemmer” gjennom prosessuelle prosjektutstillinger som kan vises i barnehagens ulike læringsrom, i lokalmiljøet og i samfunnet for øvrig. Studentene skal også lære hvordan pedagogisk dokumentasjon kan bidra til barns medvirkning, inkludering og progresjon.

For å oppnå læringsutbyttet for studiet legges det opp til praktisk utprøving både på campus og på eget arbeidssted. Studiet er samlingsbasert, og er tilrettelagt for studentenes arbeids- og studiesituasjon.

Se emneplan for mer detaljert beskrivelse av innhold pr semester.

Undervisningsopplegg

Undervisning ved institusjonen

Opptaksinformasjon

For å kvalifisere til opptak må søker ha utdanning som barnehagelærer eller tilsvarende, og må kunne dokumentere ansettelse i en barnehage.

Tilsvarende utdanning som barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk. Videreutdanningen må inkludere 30 studiepoeng småbarnspedagogikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • Har bred kunnskap om Reggio Emilia-inspirert arbeid, herunder de grunnleggende etiske prinsipper.
  • Har avansert kunnskap om barns hundrespråklighet utforsket gjennom Reggio Emilia-inspirert prosjektarbeid.
  • Kan analysere og reflektere rundt metaforen “rommet som den tredje pedagog”.
  • Har bred kunnskap om de samiske uttrykksformene duodje/duedtie, fortelling og joik.
  • Har omfattende kunnskap om bruken av estetiske virkemidler i flerfaglige estetiske læreprosesser.
  • Har kunnskap om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Har bred kunnskap om performativ vitenskapsparadigme

Ferdigheter

Kandidaten

  • Har utdypende ferdigheter i hvordan materialer og analoge og digitale verktøy kan utforskes gjennom estetiske virkemidler.
  • Kan utvikle et prosjektarbeid sammen med barn i egen barnehage.
  • Kan anvende pedagogisk dokumentasjon som deltakende observasjonsmetode i prosjektarbeid.
  • Kan iscenesette bærekraftige, fleksible og funksjonelle verksteder/læringsrom.
  • Kan utvikle egne produkter i harde/myke materialer innen duodje/duedtie, dikte egne fortellinger, utvikle egne joiker og overføre disse ferdighetene til estetiske læreprosesser sammen med barn i barnehagen.
  • Kan delta i samtaler om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser rundt samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bruke performative forskningsstrategier i egne estetiske utforskningsprosesser og i arbeid med barn.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan synliggjøre barns estetiske læreprosesser i prosjektarbeid og formidle deres ytringer til samfunnet gjennom interaktive og multimodale utstillinger.
  • Kan reflektere kritisk rundt egen barnehagepraksis og speile den mot inspirasjoner fra Reggio Emilia-pedagogikken.
  • Kan fylle rollen som en kunnskapsrik kunst- og kulturformidler med god evne til å lytte ut barns egen kultur, og lar den samspille med samtidens flerfoldige kunst- og kulturuttrykk, for å gi barn en stemme i samfunnet.
  • Kan anvende og kritisk diskutere performative forskningstilnærminger.
  • Kan analysere og drøfte kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med FNs bærekraftsmål og samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bidra til nytenkning innen kunstfaglige prosesser i barnehagen med utgangspunkt i samiske uttrykksformer som duodje/duedtie, joik og muntlige fortellertradisjoner
  • Kan lede utforskende flerfaglige estetiske læreprosesser i barnehage på en selvstendig måte
  • Kan formidle kunnskap om samiske uttrykksformer til ansatte/foreldre/foresatte i egen barnehage.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 30 SP

Alle utdanninger innen