Fakta
Informasjon oppdatert
29. februar 2024.
Om studiet
I dette kurset ser vi på utviklingen av digitaliseringens plass i strategiprosesser og hvordan plattformøkonomien med fokus på virksomhetens forretningssystemer kan støtte verdiskapingen i virksomheter.
En velutviklet digital strategi er avgjørende for at virksomheter skal utvikle seg og overleve, og digitalisering har store konsekvenser for all forretningsdrift. Kurset Digital Strategi tar sikte på å gi deg kunnskap om hvordan digitalisering påvirker strategiprosesser og betydningen av å utvikle en solid digital strategi.
Gjennom kurset vil du lære hvordan forretningssystemer kan representere muligheter og begrensninger i forhold til digitalisering, samt identifisere ulike typer data og reflektere rundt informasjonsinnholdet i disse dataene.
Kurset gir også en oversikt over digital forretningsstrategi og konkurransekrefter. Ved slutten av kurset vil du oppnå en dypere forståelse av digital strategi samt være i stand til å anvende dette i en virksomhet.
Kurset passer spesielt godt for deg som har en rolle i strategiprosesser, enten som leder eller medarbeider.
Undervisningsopplegg
De korte kursene gjennomføres 100% online. Det blir diskusjon, interaksjon og læring - bare i et kompakt format. Kurset har en varighet på totalt tre uker, med 3-timers nettforelesninger via Zoom på oppsatte tider. I tillegg til nettsamlingene jobber du med fagstoff i ulike former via læringsplattformen Insendi. Alt du trenger for å gjennomføre kurset vil du finne her. Innholdet kan variere fra kurs til kurs, f.eks. video, oppgaver, diskusjoner, selvtester med mer.
Etter fullført kurs vil du motta et deltakerbevis i form av en digital badge. Denne kan du enkelt lagre og dele på LinkedIn eller dine sosiale nettverk.
Læringsutbytte
- Kunne forklare hvordan den raske teknologiutviklingen har påvirket måten man tenker strategi på.
- Forstå begrepet forretningsmodell og være i stand til å utforske mulige endringer i forretningsmodellen basert på nye digitale teknologier.
- Kunne redegjøre for hvordan forretningssystemer kan representere muligheter og begrensninger i en digitaliseringsstrategi.
- Kunne redegjøre for ulike typer aktører som finnes i en plattform eller et økosystem og hvilke roller de ulike aktørene har.
- Kunne identifisere hovedtyper av data som er tilgjengelig i og utenfor virksomheten og reflektere rundt informasjonsinnholdet i disse dataene.