Industrimaler

Vi holder til i nord, og det er ikke til å komme fra at været av og til bremser oss, forteller industrimaler Vegard.
Industrimaler Vegard Myrvang har på seg hjelm og arbeidsdress. Hjelmen er merket med navnet hans og avdelingen han jobber ved, slippavdelingen. Dette er et protrett av ham.
Vegard Myrvang, 36 år
Industrimaler
Hamek AS
«Man trenger litt smidighet, og klaustrofobi bør man ikke ha for her kan det bli trangt. »
― Vegard Myrvang
Intervju:
Hege Enersen Bjerkelien
Publisert: 16.06.2023
«Man trenger litt smidighet, og klaustrofobi bør man ikke ha for her kan det bli trangt. »
― Vegard Myrvang
«Med god beskyttelse øker levetiden til båten, i tillegg er det tilfredsstillende å se båten forlate kai med en fin finish. Det ligger mye stolthet i det. »
― Vegard Myrvang

Hvorfor valgte du å bli industrimaler?

– Jeg fikk tilbud om sommerjobb via en onkel som jobber her.

Neste år fikk jeg det samme tilbudet, jeg takket ja igjen, men denne gangen ble jeg værende. Dette var i 2006 og jeg har vært her siden. Jeg hadde ikke fagbrev da jeg begynte her.

Jeg jobbet her i 10–12 år før jeg begynte på kurs for å ta fagbrevet. Man kan gå opp som privatist hvis man har minst fem år med erfaring fra yrket. Det var onkelen min som satte opp kurset, jeg tok teorieksamen og noen år senere tok jeg fagprøven.

Image
Industrimaler Vegard Myrvang har på en hvit malerdrakt, hjelm og visir. Han maler et skipsskrog med en malesprøyte.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Hamek AS er det største serviceanlegget for maritim næring i denne delen av landet. Vi gjør alt av service, reparasjoner og vedlikehold på båter. Vask, rens og maling av overflatene er en del av dette.

Alle overflater må vaskes med ferskvann før vi kan jobbe videre med malingsarbeidet. Vaskingen foregår for det meste med høytrykk og såpe, men noen ganger må vi bruke skrubb. Det er viktig at flatene er rene før vi maler, er de ikke det vil ikke malingen sitte på særlig lenge. Forarbeid er viktig.

Det meste av forarbeidet gjør vi for at vi selv skal male, men noen ganger klargjør vi overflater som skal sveises av andre.

Selve malingen gjør vi både med pensel, rulle og sprøyte. Hva vi velger kommer an på hvor stor jobben er og hvor på båten jobben skal gjøres.

Vi har en stor tørrdokk, der kan båten stå tørt og vi kan male hele skroget. Selv om båten ligger tørt, kan det fortsatt komme regn, snø og sludd ovenfra, og noen ganger må vi bare vente med å male til været er bedre.

Vi har også en slipphall, der er båtene er skjermet for været, men ikke alle båtene får plass der. Vi holder til i nord, og det er ikke til å komme fra at været av og til bremser oss.

I tillegg til å være industrimaler, er jeg både kranfører og stillasbygger. Derfor gjør jeg også arbeidsoppgaver som ikke har direkte med industrimaling å gjøre. Jeg er med på hele prosessen med å få båten på land og ut på vannet igjen, og jeg bygger stillaser rundt båten der det trengs.

Noen av områdene på båten kan være ganske kronglete å komme til. Båtene har for eksempel tanker som må behandles, disse har gjerne en ganske trang åpning og det følger en del sikkerhetstiltak med. Tankene kan være farlige på to måter. Det ene er at de kan inneholde gass som kan eksplodere, og det andre er at de kan ha mangel på luft slik at vi ikke kan puste der.

Vi har heldigvis måleapparater som forteller oss hvordan det står til inne i tankene, i tillegg bruker vi vifter som tilfører luft, og vi bruker gassmasker. Når vi jobber nede i tanker er vi alltid to stykker sammen, den ene er nede i tanken og den andre er oppe.

Hva kreves for å kunne jobbe som industrimaler?

– For å kalle seg industrimaler trenger man fagbrev. For å få det kan man gå to år på skole med yrkesfag og to år i lære for så å ta fagprøven. Det går også an å ta fagbrevet som privatist, da skal man ha minst fem år med erfaring fra yrket, og i tillegg må man gå på kurs for å ta teorieksamen og senere fagprøven. Det er ikke alle steder i landet som har linjen på videregående eller kurs for privatister.

Hvem passer yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Vi er en ganske variert gjeng her på Hamek AS, men vi har felles at vi liker å gjøre praktisk og fysisk arbeid og takler litt rufsete vær. Vi har nok også til felles, at vi gleder oss over å vite at jobben vi gjør øker levetiden til båtene.

Dette er en fysisk jobb så god fysikk er en fordel, vi trenger både styrke og bevegelighet. En del av stedene vi jobber er trange og vanskelig å komme til, spesielt nede i tankene. Man trenger litt smidighet, og klaustrofobi bør man ikke ha for her kan det bli trangt.

Hvis man jobber på steder der det kan være oksygenmangel eller farlige gasser, må man også være veldig nøye med sikkerhetsprosedyrer, det er ting man ikke kan slurve med, man risikerer både egen og andres helse og liv.

Hva liker du best med jobben din?

– Å kunne stå og male skrogene på utsiden når det er fint vær, er vel det jeg trives best med. Maling er på en måte huden til båten og det er viktig at den holdes i orden. Stål ruster fort og sjøvann tærer veldig. Med god beskyttelse øker levetiden til båten, i tillegg er det tilfredsstillende å se båten forlate kai med en fin finish. Det ligger mye stolthet i det.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er nok å fjerne sludd og snø, med viten om at neste dag må det gjøres på nytt. Eller hvis det er mye dritt og smuss som må fjernes, og stedet er vanskelig å komme til. Da kan dagene føles lange.

Image
Industrimaler Vegard Myrvang bruker høytrykkspyler for å vaske skroget til en av båtene som han senere skal male. Han har på vanntette klær og beskyttelse for øynene.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som industrimaler kan man nok også få andre jobber innen overflatebehandling. Disse yrkene kan skli litt over i hverandre.

Hva kan man forvente i lønn som industrimaler?

– Mellom 500 000 og 550 000 per år.

Hvordan er sjansene for å få jobb som industrimaler?

– Jobbene finnes ikke over alt, men hvis man er villig til å flytte på seg så får man jobb.

Tilhørende utdanninger

Industrimalerfag

Du lærer å forbehandle og bygge opp korrosjonshindrende og brannbeskyttende belegg på stålkonstruksjoner og metaller.

Finn studier
Maler- og overflateteknikkfaget

Du lærer å medvirke til vern, fargesetting, dekorasjon og vedlikehold av overflater.

Finn studier