Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Studiested

Høyskolen Kristiania Oslo

Nivå

Bachelor, 3 år

Studiepoeng

180

Semester

6

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Heltid

Søknadsfrist

15. april

Om studiet

Lær hvordan du lager avanserte systemer, gjennom en skreddersydd utdanning som kombinerer systemprogrammering, matematikk og 3D-programmering.

Spillprogrammering er en av spesialiseringene du kan velge innen informasjonsteknologi. Velger du denne spesialiseringen blir du en god programmerer, i tillegg til at du lærer mer spesifikk spillprogrammering. Du vil lære å bygge kunstig intelligens for spill (AI) og matematikk som bygges opp til 3D-grafikk når spillet nærmer seg ferdig.

Utdanningen passer for deg som alltid har lurt på hva som foregår “under panseret” i et spill. Kompetansen du får i løpet av studiet gjør deg samtidig aktuell for å jobbe med mye annet, som simulatorer, styringssystemer og andre generelle IT-oppgaver.

Vi gir deg kompetansen du trenger for å lage avanserte systemer gjennom en skreddersydd kombinasjon av systemprogrammering, matematikk og 3D-programmering.

Undervisningsopplegg

Dine forelesere er engasjerte fagfolk som er lett tilgjengelige. Studieprogrammet i spillprogrammering er svært praktisk, med mye prosjektarbeid. I samarbeid med andre vil du lage flere ferdige spill og andre applikasjoner, som visualiseringer og simuleringer.

Gjennom mye prosjektarbeid blir du raskt kvalifisert for å delta i og lede IT-prosjekter. Høyskolen gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med fremtidige samarbeidspartnere innenfor kunst, kommunikasjon og teknologi.

Opptakskrav

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse
  • I tillegg må du ha bestått matematikk R1 eller S1+S2.

Les mer om opptakskravene

Alle våre studieretninger innen bachelor i informasjonsteknologi har felles første år, så du kan søke om å bytte studieretning i løpet av førsteåret.

Ved bytte til

  • Bachelor i informasjonsteknologi – Kunstig intelligens
  • Bachelor i informasjonsteknologi – Programmering

må du ha bestått matematikk R1 eller S1+S2. Studiebytter innvilges så sant det er ledige studieplasser.

Læringsutbytte

Vi gir deg det du trenger av matematikk og fysikk for å bli en god programmerer. Du lærer blant annet å bruke Scrum, sammen med JavaC , C# og C++ til å designe og implementere kjente algoritmer og kunstig intelligens for spill. 

I løpet av studietiden din hos oss vil bli blant annet gå i dybden på: 

  • Digital teknologi
  • Programmering
  • Algoritmer og datastrukturer
  • Software Design
  • Game AI

Du får en detaljert og anvendelig forståelse av hvordan spill og andre avanserte grafiske applikasjoner lages.

Videre studier

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier både i inn- og utland.

Der bachelorgraden har lagt et solid grunnlag med breddeforståelse, er hensikten med våre mastergrader å utdanne eksperter på fagfeltet.

Våre mastergrader har få studenter i hver klasse, som gir gode muligheter for aktive debatter og spennende diskusjoner mellom studenter og forelesere.

Vi inviterer de beste bedriftene inn i forelesningene og det legges stor vekt på å knytte undervisningen opp mot dagsaktuelle tema og reelle problemstillinger som bedrifter jobber med.

Karrieremuligheter

Etter fullført utdanning i spillprogrammering har du et godt fundament for alle typer programmeringsjobber.

Mange velger å jobbe for store konsulenthus som Accenture eller Sopra Steria, mens andre får seg jobb i tradisjonelle IT-firmaer som Visma. Men denne bacheloren vil du ha et spesielt konkurransefortrinn i firmaer som jobber med simulering av virkeligheten, som i spill og opplæringsapplikasjoner.

Drømmejobben for mange spillprogrammeringsstudenter er ofte spillfirmaer som Funcom og Ravn, og en del får slike jobber. Andre slår seg sammen med medstudenter fra andre linjer og starter for seg selv. Noen velger å jobbe i høyteknologisk industri, mens for andre er det naturlig å gå videre med en master.

NB! Alle studiene innen teknologi har felles første år. Dersom du ønsker det, kan du bytte teknologistudium etter å ha fullført førsteåret. Vi anbefaler deg derfor å sette opp flere alternativer på søknadsskjemaet.

Utveksling

På dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet: