Nøkkelinformasjon
Nivå
Studiepoeng
Semester
Organisering
Undervisning ved lærestedetStudietempo
HeltidOm studiet
Hva vil det si å lære i bevegelse, og hvorfor bør en være fysisk aktiv? Master i idrettsvitenskap utforsker betydningen av bevegelseslæring i skole, idrett og friluftsliv, og fysisk aktivitet i et folkehelseperspektiv.
I første studieår har du emnene bevegelse, læring og folkehelse, vitenskapsteori og forskningsmetode og prosjektplan. I tillegg fordyper du deg i et av emnene fysisk aktivitet og folkehelse eller læring i idrett, kroppsøving og friluftsliv. I andre studieår skriver du masteroppgave.
Gjennom studiet lærer du:
- om hva det betyr å være og lære i bevegelse, og hvorfor være fysisk aktiv
- om hvordan kunnskap om fysisk aktivitet og læring av bevegelse kan fremme gode aktivitetsvaner i idrett og samfunn
- å planlegge, gjennomføre og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid
- å bidra til nytenking og innovasjon på idretts-, friluftslivs- og folkehelsefeltet
Undervisningsopplegg
Undervisningen varierer mellom forelesninger, seminar, gruppearbeid og individuelt fordypningsarbeid. Du jobber på egen hånd, i grupper og sammen med veileder.
Opptaksinformasjon
1. mars 2021
Videre studier
Fullført masterstudium med godt samlet karakter på B eller bedre, vil kvalifisere for opptak på doktorgradsprogrammene ved HVL og relevante doktorgradsprogrammer ved andre universitet og høgskoler.
Karrieremuligheter
- Trener og leder, folkehelsekoordinator, konsulent og rådgiver innenfor offentlig og privat sektor, fylkeskommunal og statlig forvaltning, forskning og utdanning.
- Sammen med årsstudium i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er du kvalifisert for undervisningsstilling i skolen trinn 5.-13.