Om studiet
Jobber du, eller ønsker du å jobbe som servitør? Da er dette norskkurset for deg. Du vil lære om norske yrkesspesifikke ord og uttrykk du får bruk for i jobben som servitør.
Dette kurset legger vekt på å utvikle muntlige ferdigheter og er rettet mot servitøryrket og de oppgavene som må løses i hver dagen. Kurset er offentlig finansiert og tilpasset bransjen for reiseliv.
Kurset passer for deg som enten jobber, eller ønsker å jobbe som servitør og vil fokusere på de muntlige ferdighetene og utvidelser av ordforråd
Dette lærer du:
- Muntlig norsk med vekt på en servitørs oppgaver
- ta imot og svare på henvendelser
- få kunden til å føle seg velkommen
- formidle bransjekunnskap til kunder
- veilede og finne fram til kundens behov
- presentere ulike produkter for kunden
- rapportere muntlig om hendelser
- samtale med kolleger og leder for å koordinere arbeidet
- få informasjon om nye systemer, rutiner og produkter
- delta i opplæring i HMS
- få veiledning i riktige arbeidsstillinger og arbeidsteknikker
- samtale med leder om egne arbeidsforhold og opplæringsbehov
- Uttaletrening
- Ordforråd
Læringsutbytte
I henhold til kompetansemålene skissert av bransjen og mål hentet fra Kompetanse Norges yrkesprofil for butikkmedarbeidere. Gi deltakerne et bedre teoretisk grunnlag for å kunne utføre sitt arbeid og motiveres for å ta fagbrev etter hvert