Om studiet
Arbeidsmiljøet i en virksomhet er viktig for medarbeideres trivsel. Et godt arbeidsmiljø gir lavere sykefravær, og er altså en god investering. Mange mener også at godt arbeidsmiljø gir økt produktivitet. Det er i alle fall dokumentert at produktiviteten øker om medarbeidere opplever at virksomheten virkelig bryr seg om dem.
- Hva er et godt arbeidsmiljø for oss?
- Hvordan kan vi skape det?
- Hvordan sikrer vi trivsel og motivasjon i vanskelige tider?
- Når jobben forsvinner eller står i fare – hva krever det?
- Hvordan mestre omstilling?
- Kartlegging av arbeidsmiljø – hvorfor skal vi gjøre det, og hvordan?
- Hva er et godt psykososialt arbeidsmiljø?
- Trivsel og motivasjon
- Viktige forhold som er nødvendige for å etablere trivsel, trygghet og tillit
- Kartlegging av arbeidsmiljø – hvorfor og hvordan
- Verktøy for forbedring av psykososialt arbeidsmiljø
- Hvordan kan vi jobbe med å forbedre det psykososiale arbeidsmiljøet?
- Hvordan avdekke og håndtere mobbing på arbeidsplassen? Case /trening
Veien videre
Vi anbefaler Folkeuniversitetets kurs «HR i praksis» som gir en bred innsikt i HR-faget