Fakta

Sted:
UiS EVU
Studietype:
Enkeltemne
Studiepoeng:
5
Søknadsfrist: 1. november

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger

20. november 2023.

Om studiet

Dette kurset gir en første innføring i hvordan man systematisk kan skape og håndtere informasjon om fremtiden, ved å bruke teori, metoder og teknikker innenfor feltet «fremsynsstudier». Sentralt i kurset står teorier, modeller, metoder og verktøy som kan anvendes når det skal gjøres strategiske fremsynsprosjekter i egen organisasjon. Kurset inneholder også praktiske teori- og metodeøvelser knyttet til caserelaterte «fremsynsverksteder». Mange virksomheter og organisasjoner har funnet at de modeller og verktøy som har stått til deres rådighet når det gjelder planlegging av fremtiden, ikke har strukket til. Derfor har de ikke alltid fanget opp nye ideer, trender og signaler fra omverdenen, og fra disse satt i verk tilpassede endringstiltak.

Emnekode: E-GLF100 (5 studiepoeng)

Kurset tilsvarer 40 timers undervisning. Det har fem nettbaserte forelesningsmoduler med i alt 15 deltemaer. Hver modul har en selvtest, hver med 10 sjekkspørsmål som det anbefales at studentene tar suksessivt for å sjekke fremdriften i sin egen læring. Den avsluttende selvtesten består av 25 sjekkspørsmål og er obligatorisk for eksamenskandidater, og 80 prosent av spørsmålene må besvares riktig for å kunne gå opp til skriftlig hjemmeeksamen. Videoforelesninger og støtteark av forelesningene, samt selvtestene blir lagt ut på Canvas.

Modul 1: Fremsynsledelse som studieemne

Selvtester modul 1

Modul 2: Organisasjonsfremsynets former

Selvtester modul 2

Modul 3: Fremtiden som kunnskapsfelt

Selvtester modul 3

Modul 4: Fremsynsledelsens verktøykasse

Selvtester modul 4

Modul 5: Fremtidsverkstedet – fra tanke til handling

Selvtester modul 5

Forkunnskapskrav: Ingen.

Læringsutbytte

Kursets mål er å gjøre deltakerne i stand til å håndtere teorier, metoder og teknikker innen feltet strategisk fremsynsledelse til bruk for utvikling av virksomheter og organisasjoner, herunder å beherske fremgangsmåter for å kunne lage organisatoriske diagnoser, prognoser og planer for fremtidige veivalg. Etter fullført emne skal studentene ha tilegnet seg følgende:

Kunnskap. Kandidaten skal ha;

• kunnskap om problemstillinger knyttet til fremtidsrettet organisasjonsutvikling og ledelse

• kunnskaper om organisasjonsfremsynets egenart og plass i norsk nærings- og arbeidsliv

• teoretisk, metodisk og operativ kunnskap om strategisk fremsynsledelse

Ferdigheter. Kandidaten skal kunne;

• bruke fagstoff til å oppdatere sine kunnskaper om ledelse og belyse aktuelle problemer

• anvende kunnskap og resultater fra faglitteraturen på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede beslutninger om fremtidige retningsvalg

• reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

Generell kompetanse. Kandidaten skal;

• ha innsikt i organisasjonsrelevante problemstillinger

• kunne planlegge og gjennomføre varierte oppgaver og prosjekter, alene eller sammen med andre om organisasjoners nåværende ståsted og deres fremtidige ønskemål

• kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fremsynsområdet og bidra til utvikling av god og forbedrende praksis i fremtidsplanlegging

• kjenne til faglig nytenkning og praksis i strategisk fremsynsledelse