Fakta
Informasjon oppdatert
14. mars 2022.


Om studiet
I dette programmet lærer du å utvikle en lederstil hvor ledere og medarbeidere jobber løsningsorientert i team, uavhengig av profesjon.
Du får en innføring i bruk av prosjektarbeid som metode i endringsprosesser, og innsikt i økonomisk planlegging og styring. Vi legger dessuten også vekt på å anvende det faglige stoffet i forbindelse med konkrete behov og utfordringer i en helseorganisasjon.
Ved hjelp av teorier og praktiske verktøy vil du bli mer bevisst på hva det vil si å være en god leder i helsesektoren, og hvordan utvikle et bedre arbeidsmiljø.
Studiets oppbygging
Organisasjon og ledelse: Vi ser på aktuelle ledelsesteorier, selve lederrollen, lederstil og lederoppgaver.
Helseledelse:Denne modulen tar for seg hva det vil si å være leder i helsetjenesten.
Personalledelse: Fokuset her er det konkrete daglige samspillet mellom ledere og medarbeidere i en praktisk jobbsituasjon i helsetjenesten.
Økonomistyring:Denne delen gir en innføring i sentrale økonomiske problemstillinger og begreper som er nyttige og nødvendige for å fungere som ledere.
Prosjektarbeid i ledelse: I den avsluttende delen er målet å bruke aktuelle teorier og verktøy du har lært gjennom programmet i et relevant prosjektarbeid.
Læringsutbytte
Programmet er skreddersydd for deg som ønsker å kvalifisere deg for lederjobber i helsevesenet. Du får aller best utbytte av studiene når du innehar noen års arbeidserfaring.