Speditør

– Å være speditør er å sørge for at varer kan fraktes fra A til B, forklarer Petter.
Portrettfoto av en mann kledd i svart genser og svart jakke som smiler mot kamera. Bak ham står det en lastebil.
Petter Mood, 33 år
Speditør
FREJA Transport & Logistics, Langhus
«Som speditør er du et bindeledd mellom den som sender varen og den som mottar varen. »
― Petter Mood
Intervju:
Jonina Reynisdottir
Publisert: 10.10.2022
«Som speditør er du et bindeledd mellom den som sender varen og den som mottar varen. »
― Petter Mood
«Dette er en jobb for noen som er strukturert, som klarer å jobbe systematisk og som takler stress. Noen dager er svært stressende. »
― Petter Mood

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Veien inn i dette yrket var tilfeldig for meg. Jeg kom fra kundeservice og salg, og søkte meg inn i bransjen uten mye forhåndskunnskap om den. Jeg fikk jobben rett etter intervjuet. Etter det har alt gått veldig fort, nå har jeg vært her i åtte år.

Image
En mann kledd i svart genser står med ryggen til kamera og peker på et kart.
Lisens
1

Hva betyr det å være speditør?

– Å være speditør er å sørge for at varer kan fraktes fra A til B. Norge er avhengig av import, vi produserer lite selv. Vi importerer egentlig alt; industrivarer, medisiner, mat og teknisk utstyr. Som speditør er du et bindeledd mellom den som sender varen og den som mottar varen. Det er en kontorjobb. Det er en viktig, men usynlig jobb.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Vår jobb som speditør er sørge for at kunden vår får varen sin frem til rett sted og rett tid. Det er mange ledd i denne prosessen. Vi skal ha en finger med i spillet på hvert ledd. Det handler om å få varen hentet fra avsender og transportert inn til Norge. Ved grensen må man ha korrekte papirer for å kunne krysse grensen. Varen skal fortolles, hvis ikke kan den ikke brukes eller videreselges. Du må sørge for at varen blir losset et sted i Norge. Nesten alt man ser i butikkene, har en speditør vært med på å få sendt dit. 

Vi kollegene snakker med hverandre hele tiden, samarbeider, spør hverandre om hjelp. Utgående kommunikasjon med internasjonale agenter og transporterer foregår på engelsk og over e-post. Vi ønsker å ha ting skriftlig slik at vi kan gå tilbake for å se hva som ble avtalt. Vi har digitale systemer som hjelper oss med stegene i prosessen.

Trailerne våre lastes på i Kiel, og seiler over til Oslo. Vi ønsker å ha minst mulig tomkjøringer, traileren skal pakkes full for hver kjøring. Slike ting planlegger vi. En del av jobben er å sørge for at alle ledd tjener penger, ellers vil ingen bruke oss.

Det kommer også dager hvor alt raser sammen; hvor man må håndtere kriser. Da tar man et steg tilbake for å se hvor det er verst, for så å bare begynne å jobbe. Noen ting er litt kjedelig, andre ting er spennende. Noen dager er rolige, andre dager er stressende. Ingen dag er lik, noe som gjør bransjen interessant å være i.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg har ingen formell utdannelse, det er ikke nødvendig. Mange har dog utdannelse innen logistikk, transport, økonomi eller administrasjon. NHLO har noe som heter speditørskolen; en utdanning som gjør deg svært rustet for yrket.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Dette er en jobb for noen som er strukturert, som klarer å jobbe systematisk og som takler stress. Noen dager er svært stressende. Hvis man da klarer å beholde roen, så er det lite i bransjen som klarer å vippe deg av pinnen. Jeg har blitt vippet av pinnen, da er det bare å prøve igjen. Man må også kunne bruke datamaskin.

Engelskkunnskaper er også viktig. Man trenger ikke å ha perfekt engelsk, men man må kunne gjøre seg selv forstått. Viktigst av alt er å kunne forstå andres, ofte gebrokne engelsk. Man snakker med mange ulike mennesker, alt ifra agenter til trailersjåfører. Hvis man snakker flere språk, særlig tysk eller et baltisk språk, så er det et kjempepluss. En annen ting er å tørre å spørre om hjelp fra kolleger, eller som man sier på speditørskolen "ring en venn!". Speditører støtter seg på hverandre.

Denne jobben er ikke for noen de som ikke vil samarbeide med andre, noen som ikke liker mennesker.

Hva liker du best med å være speditør? 

– Det jeg liker best er folkene. Man sitter og prater med kolleger og agenter i andre land for å løse problemer. Det synes jeg er veldig ålreit.

Hva liker du minst?

Folk som ikke skjønner hva du sier. Språkbarrierer.

Image
En mann sitter ved et bord og ser på en PC-skjerm. Han er kledd i svart. Bak ham er det flere andre skjermer og bord. Bildet er tatt innendørs.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som speditør kan man jobbe innen transport, post- og frakt og i militæret. Et nærliggende yrke er transportkontrollører som jobber innen samferdsel, som Vy. Kunnskapen man får som speditør vil også kunne brukes innen lagerhåndtering. Man lærer logistikk og administrasjon, og det er noe som er ettertraktet i mange yrker.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? 

– Det varierer fra firma til firma. Gjennomsnittslønnen er på 45 000 kroner i måneden.

Hvordan ser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Vi mangler nye, flinke i bransjen. Det er lagt ut ledige stillinger, men det er vanskelig å finne folk som er kvalifisert. Det trengs flere unge, fordi det er mange som etter hvert skal gå ut i pensjon.

Tilhørende utdanninger

Logistikk

Er en fordypning innen teknikk og industriell produksjon. Logistikk, planlegging og ledelse er viktige deler av studiet.

Finn studier
Logistikk

Du lærer å planlegge og organisere vareflyt på en effektiv og økonomisk måte.

Finn studier