Hvorfor valgte du å bli reservedelsekspeditør?
– Jeg valgte å bli reservedelsekspeditør på grunn av min interesse for bil. I tillegg ønsket jeg meg et yrke hvor jeg kunne være i fysisk aktivitet og samtidig bli utfordret. Jeg vurderte også bilmekaniker, men etter at jeg fikk prøve meg som reservedelsekspeditør, ble yrkesvalget enkelt.
Her får jeg både holde på med hobbyen min som er bil, samtidig som det er et aktivt yrke med mye kundekontakt og faglige utfordringer, så det passer meg bra.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Vi mottar varer fra vårt hovedlager en gang om dagen, de kommer tidlig på morgenen før jeg kommer på jobb. Det første vi gjør er å pakke ut dagens varer, og samle sammen alle pakksedlene så vi kan melde inn dagens varemottak.
Deretter skriver vi ut lister over alt som skal ha kommet, slik at vi kan dobbeltsjekke at alt faktisk er levert og at ingenting har fått transportskader. Dersom vi oppdager mangler, sender vi avviksrapport til hovedlageret.
Etter varene er meldt inn, sjekker systemet om noe står på bestillingsliste. De varene det gjelder legges klart i hylla til forskjellige kunder eller mekanikere. Hvis det ikke skal til kunde eller mekaniker, skal det på lageret vårt, og da må vi skrive en liste med oversikt over hvor varene ligger.
Noen varer skal hentes av kundene selv, og noe skal kjøres ut med transportører som kommer til faste tidspunkt, og noe skal sendes med posten. Dersom det kommer inn bestilling på noe vi ikke har akkurat da, sjekker vi opp alternative leveringsmuligheter, og tider. I noen tilfeller må vi skaffe delen fra en konkurrent så vi får hjulpet kunden på best mulig måte.
Som reservedelsekspeditør utfører jeg også oppgaver som å ta imot retur og kreditere kunder. Jeg må også passe på at det ser presentabelt ut på lageret for å opprettholde god HMS (helse, miljø og sikkerhet). Videre er det viktig å holde et øye med lagerbeholdningen slik at vi har det vi selger mye av, og ikke unødvendig mye av det vi selger lite av.
Andre ting jeg gjør er å svare på telefoner, betjene kunder og mekanikere, og svare på e-poster fra andre avdelinger og kunder.
Hva kreves for å kunne jobbe som reservedelsekspeditør?
– På videregående gikk jeg yrkesfag, på linja som da het vg1 teknikk og industriell produksjon, men som nå heter teknologi- og industrifag. Videre gikk jeg vg2 kjøretøy, før jeg tok 2 år som lærling i bedrift. Etter fagprøven ble jeg fagarbeider med fagbrev i reservedelsfaget.
Det er flere utdanningsløp du kan ta for å utdanne deg til reservedelsekspeditør. Du kan gå vg1 elektro og datateknologi, og ta krysslinje over til vg2 kjøretøy. Eller ta vg1 teknologi- og industrifag, og deretter gå vg2 bilskade, lakk og karosseri, hvor det også er krysslinje over til å ta fagbrevet i reservedelsfaget. Det er også mulig å ta fagbrev som praksiskandidat dersom du oppfyller kravene for dette.
Du bør ha gode kommunikasjonsevner, være serviceinnstilt, nøyaktig og kunne jobbe både selvstendig og med andre. Du bør også tåle høyt tempo, da du til tider skal takle en stressende hverdag. Det ikke er uvanlig at e-postene renner inn, telefonen ringer, en mekaniker venter på deler samtidig som en kunde også står i disken og venter på å bli betjent. Det er ikke nødvendigvis stressende til enhver tid, det går litt i rykk og napp, men du må kunne klare å holde hodet kaldt når det står på.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer godt for de som har en interesse for bil og kjøretøy og hvordan kjøretøyene er bygd opp. Det passer for deg som liker fysisk arbeid og er i god fysisk form, for det kan bli en del tunge løft i dette yrket.
Har du overhodet ingen interesse for bil og kjøretøy så passer kanskje ikke dette yrket for deg.
Hva liker du best med å være reservedelsekspeditør?
– Det jeg liker best med yrket mitt er at jeg aldri blir utlært. Jeg lærer nye ting hele tiden, for det er så varierte arbeidsoppgaver med nye utfordringer nesten hver dag. For min del hadde jeg ikke trivdes med en ensformig arbeidsdag hvor alt går på automatikk. I tillegg liker jeg veldig godt at dette er en sosial jobb, hvor du kommer i kontakt med mange forskjellige mennesker.
Hva liker du minst?
– Hvis jeg må velge en, så er det jeg liker minst varetelling. Dette er kjedelig og langdrygt, men heldigvis må vi bare gjøre dette et par ganger i året.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Innenfor yrket så finnes det mulighet til å ta videreutdanning og ta mesterbrev i reservedelsfaget. Dette krever fagbrev og minst to års praksis etter fagprøven, eller å ha jobbet i mesterfaget i minst seks år.
Som faglært reservedelsekspeditør har du kunnskap og erfaring fra salg og service, i tillegg til deler, som kan brukes i mange salg- og serviceyrker.
Hva kan man forvente i lønn som reservedelsekspeditør?
– Det er veldig vanskelig å si da det varierer ut ifra hvilken bedrift du er ansatt i. Delearbeidere lønnes generelt etter tariffavtale.
Hvordan er sjansene for å få jobb som reservedelsekspeditør?
– Jeg tror mulighetene for å få seg jobb som reservedelsekspeditør er gode. De siste årene har det vært stor etterspørsel etter lærlinger og utdanna reservedelsekspeditører, både hos merkeforhandler og det frie ettermarkedet. Med det frie ettermarkedet menes deler som blir produsert ut ifra originale spesifikasjoner, men som selges igjennom andre kanaler enn merkeforhandlere.
Du bør ha gode kommunikasjonsevner, være serviceinnstilt, nøyaktig og kunne jobbe både selvstendig og med andre.
Har du overhodet ingen interesse for bil og kjøretøy så passer kanskje ikke dette yrket for deg.