Steinar Kruse

YrkesintervjuMaskinist favoritt ikon

Drevet av eventyrlyst og et ønske om å se hvor pepper'n gror har denne maskinisten seilt tre ganger rundt jordkloden. – Det begynte med en eneste tur, og den har jaggu blitt lang, sier Steinar Kruse.

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg kommer fra Arendal, og i min ungdom reiste alle til sjøs. Brødrene mine, som begge var til sjøs, skrøt av livet på Honolulu, i Shanghai, Tokyo og i New York. I Arendal skjedde det ikke stort, og én dag bestemte jeg meg; Søren heller, nå er det min tur!

Hvilke arbeidsoppgaver består yrkesarbeidsdagen din av?

– I dag har jeg tittelen maskinsjef om bord på MV Prinsen som går fra Aker Brygge til Nesoddtangen. Vi er miljøvennlige, og fergen går på miljøgass. Det er den minste arbeidsplassen jeg har hatt etter et langt liv til sjøs på alle typer skip, mest på store cruiseskip. Mitt ansvar er alt det tekniske om bord. Fergen tar 600 passasjerer og er en såkalt pendelferge. Det vil si at de på broen kun snur operasjonssystemene fra å seile den ene eller andre veien. Selve båten snur ikke. Det er fram og tilbake hele dagen. Siden dette er en ferge blir det mye oppstart og stopping, ofte flere ganger om dagen. Men jeg har også vært ombord på skip uten å ha startet eller stoppet motoren en eneste gang på to år. Sammen med meg i maskinrommet har jeg lærlingen, Balder. Vi har en flott seilingsplan med fem dager på og to dager fri, fem på igjen og to fri, deretter 16 dager fri. Når vi er på jobb bor vi på båten har vi omtrent 12 timers arbeidsdag. Til sjøs er det alltid en viss bevegelse. Ting og tang forskyver seg, skruer og muttere løsner. Som ett resultat av det må vi gå over dette jevnlig. I dag har vi en årlig inspeksjon av det elektriske anlegget for å se at alt er fastskrud og ikke løsnet. Det er forskjellige daglige rutiner som vi må gjøre, det være seg sikkerhetsrutiner så vel som andre rutiner, men etter mange år som maskinist har du det i blodet og det går litt av seg selv. Små reparasjoner og overhaling av maskinkomponentene er en del av arbeidsdagen. Sikkerheten til passasjerene og mannskapet er min viktigste oppgave. Fra Aker Brygge til Nesoddtangen kjenner vi alle skjær og holmer, og vet hva vi skal gjøre hvis noe skjer. Midt i Atlanterhavet var situasjonen mer diffus. Når du er til sjøs, har du mye tid for deg selv. Og i denne jobben har vi mye fritid til å drive litt andre ting, hobbyer for eksempel. I mitt tilfelle bruker jeg ofte den tiden til å skrive, og nå er det blitt til en triller som jeg nettopp har gitt ut. Det er en herlig avslutning på et langt arbeidsliv.

img_6243.jpg

Maskinistsjef Steinar Kruse (til høyre) og lærling Balder Larsen Solvang står foran en skjerm.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvilken utdanning og/eller kvalifikasjoner er nødvendig for å bli maskin sjef eller maskinist?

– Jeg reiste ut første gang som reparatør med fagbrevet verktøymaker. Deretter ble jeg storkeeper på et cruiseskip. Så tok jeg maskinistskolen. En enkel greie på seks måneder i min tid. Senere har jeg tatt både første maskinistskolen og Maritim Høyskole. Det sikre er at – også i dag – må du gå gradene som tidligere med utdannelse pluss erfaring på en båt. Stripene blir til etter hvert. Det er viktige at du som maskin sjef/ maskinist setter deg godt inn i systemene og rutiner slik at du kan håndtere situasjoner og holde hodet kaldt når situasjoner oppstår. Den viktigste egenskapen du må ha dersom du ønsker å bli maskinist er at du er teknisk interessert. Jeg vil påstå at denne arbeidsplassen er som himmelen når du er genuint opptatt av systemer og teknikk. Maskinrommet er bråkete og det kan bli ensomme stunder med mange tanker. Man kan også bli sjøsyk. Å være sjøsterk er det absolutt en fordel. Normalt går det over etter noen timer. Jeg er ikke spesielt sjøsterk selv. Heller ikke mine brødre er det. Er det lenge siden vi har vært i dårlig vær føler vi oss uvel i en periode. Da går jeg i maskinen, båten beveger seg mindre der. Reiser du til sjøs vil du oppleve dårlig vær før eller siden, det behøver du ikke lure på. En av de første gangene jeg opplevde dårlig vær måtte jeg surre meg fast i sengen for få sove. Det er det verste været jeg kan huske.

Hva er det beste med yrket ditt?

– Jeg har seilt over hele verden og har hatt en selvstendig jobb med masse ansvar. Det er gull verdt for meg.

Hva misliker du mest ved yrket ditt?

– På min tid var det lange seilingsperioder og jeg kunne ikke engasjere meg lokalt i det som betydde noe for meg, som idrett og musikk. Noe jeg savnet. I dag er situasjonen annerledes.

Hvilke andre arbeidsområder/muligheter finnes innenfor ditt yrke?

– Som maskinist er du nevenyttig, logisk og selvstendig. Jeg tror det er muligheter i mange tekniske yrker. Hvis du ikke vil jobbe til sjøs er det stillinger innenfor forskjellige kontroller-byråer av skip/båter som klasseselskap, skipskontroll, forsikringsselskaper, og andre konsulentvirksomheter. Man kan også gå videre å bli ingeniør.

img_6256.jpg

Maskinistsjef Steinar Kruse jobber.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er et vanskelig spørsmål, men jeg antar at en middels lønn som maskinsjef med alle tillegg kan fort ligge rett under én million.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Så lenge verden trenger ting og tang, og alt må fraktes fra A til B på en eller annen måte, vil det være etterspørsel av skip som vil trenge operatører. Ja jeg tror det er gode sjanser for arbeid på sjøen også i fremtiden.

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

Steinar Kruse
Steinar Kruse
66 år
Maskinist/maskinistsjef
NORLED – Nesoddfergen MV Prinsen

Intervjuer

    • Du må være teknisk interessert om du vil bli maskinist.
    • Som maskinist er du nevenyttig, logisk og selvstendig.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser