Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg bestemte meg for å ta en bachelor i internasjonal markedsføring fordi jeg ville være kreativ på jobben. Som mennesketype liker jeg både å skape og å være analytisk, og bygget på med en bachelor i økonomi. Det var et veldig godt valg for min del. Som den eneste på markedsføringsavdelingen på Norsk Stål trenger jeg kunnskapen fra begge gradene, og i tillegg lærer jeg stadig nye ting. Det liker jeg!  

Image
Lenke
Bente Haralstad Delmas
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg er som nevnt alene på markedsføringsavdelingen og det betyr at jeg har mange ulike oppgaver. Hver dag starter med at jeg lager en gjøremålsliste og sjekker e-posten min. Jeg jobber tett med flere i bedriften, spesielt direktører og salgslagsavdelingen. De vet alltid hva som foregår og det samarbeidet er kjempeviktig for at jeg skal kunne ta de rette valgene, og gjøre en best mulig jobb.

Målet mitt er at bedriften skal bli mer synlig. Det gjør jeg blant annet på sosiale medier. Jeg lager innlegg til Facebook og LinkedIn, oppdaterer nettsiden vår og sender ut nyhetsbrev. Jeg lager ulikt innhold til de forskjellige kanalene, som varierer fra korte tekster til lange innlegg. Jeg følger også med på resultatene jeg får, det er både viktig og lærerikt.

Jeg planlegger og følger opp kampanjer og annonser. Det aller viktigste er at markedsføringen henger sammen med bedriftens langsiktige planer. I tillegg leder eller deltar jeg på forskjellige prosjekter, som har med markedsføring å gjøre. For eksempel var jeg nettopp prosjektleder for en reklamefilm som vi laget sammen med et produksjonsselskap.

Vinteren er roligere enn resten av året, og jeg får tid til å lage budsjett og planer for neste år.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det er flere veier til en jobb som markedsføringskonsulent og mange har for eksempel markedsføring eller journalistikk som faglig bakgrunn. Jeg har en dobbel bachelorgrad fra BI, internasjonal markedsføring og økonomi & administrasjon. Denne bakgrunnen er god å ha i en jobb hvor det både er viktig å være kreativ og analytisk.

Under studiet til Internasjonal markedsføring måtte jeg være et av tre år i utlandet. Jeg studerte først i Singapore, og etter fullført utdannelse jobbet jeg et år i Kina. Jeg lærte masse både om meg selv og andre, og vil på sterkeste anbefale et utenlandsopphold i studiene.

Da jeg studerte var det få steder man kunne studere markedsføring. Nå finnes det mange muligheter på både høyskoler og universiteter.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Denne jobben kan passe for alle, så lenge man kan bruke PC. Det viktigste er å ikke la seg stresse for mye, kunne ha to tanker i hodet på en gang og tørre å begrunne valgene du tar. I mitt tilfelle er det å være selvgående veldig viktig.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker å kunne legge opp dagen min selv. Jeg har en veldig selvstendig jobb, og jeg kjenner jeg vokser med de ulike oppgavene. Det er veldig verdifullt og motiverende at jeg får være i kontakt med mange nøkkelpersoner i bedriften.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– En gang iblant skulle jeg gjerne hatt noen å spille ball med. Spesielt da jeg var fersk var det skummelt å jobbe helt alene.

Image
Lenke
Bente Haralstad Delmas
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Det passer best for folk som klarer å tenke litt utenfor boksen. Man lærer alltid noe nytt, så det bør og være noe man trives med. I tillegg lønner det seg å være uredd og glad i mennesker. Man må ofte snakke med både kolleger og kunder man ikke kjenner så godt.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det vanligste er å jobbe i et reklamebyrå. De fleste bedrifter som skal selge noe har behov for markedsføring og det er gode muligheter til fast jobb. Noen starter for selv, og er konsulent eller frilanser for flere bedrifter.

 Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det varierer nok veldig med hvor langt man har kommet i karrieren, når man begynner som markedsføringskonsulent. Som nyutdannet uten mye erfaring tror jeg i underkant av en halv million kroner er ganske vanlig. De med master begynner antagelig litt høyere.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er ikke ofte jeg ser tittelen markedsføringskonsulent i jobbannonser. Min vei til denne jobben var å starte i en utviklingsstilling hos bedriften. Jeg fikk prøve meg på mange forskjellige roller og underveis fant jeg min nisje, og jobb som markedsføringskonsulent.

Tekst:
Bente Haraldstad Delmas