Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg ser ikke på dette som et yrke eller en jobb jeg har valgt. For meg er det en hobby som jeg har begynt å tjene litt penger på. Jeg gikk aldri inn for å få mange følgere eller å skape en Instagram-konto der jeg kunne tjene penger, det bare skjedde. Jeg driver en Instagram-konto hvor jeg snakker om penger og sparing. Grunnen til at jeg startet kontoen min i april 2019 var at jeg ville ha noen å rapportere tilbake til for å ha en ekstra gulrot for å nå mine økonomiske mål, som på den tiden var å bli kvitt den dårlige gjelden jeg hadde. Jeg var først anonym før jeg etter fem måneder bestemte meg for å vise hvem jeg var. Den avgjørelsen tok jeg fordi det føltes litt feil å skulle stå for åpenhet rundt økonomiske problemer, men selv være anonym.

Jeg tror det faktum at jeg delte så åpent om mine økonomiske problemer og løsningene jeg fant for å fikse dem slo visst an, for nå ganske nøyaktig to år etter jeg startet kontoen er det nesten 30 000 som følger meg. Det er ganske surrealistisk.

Image
Kvinne med lilla strikkegenser tar bilde av seg selv med mobilen i en hage.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag for meg er først en helt vanlig arbeidsdag på fulltidsjobben min. Den Instagram-kontoen jeg driver, er et deltidsprosjekt.

Jeg har egentlig ikke noe “vanlig arbeidsdag” når det kommer til Instagram-kontoen min. Når jeg føler meg inspirert og engasjert lager jeg innlegg, men jeg prøver også å gjøre research på ting jeg først og fremst er interessert i selv, som jeg også kan tenke meg at de som følger meg vil interessere seg for. Mesteparten av innholdet mitt er laget litt på sparket når jeg får ånden over meg og oppdager noe jeg synes er smart eller viktig for økonomien min. Jeg føler innholdet mitt blir mindre autentisk om jeg planlegger langt frem i tid, fordi for meg er det er ofte drevet av en følelse eller humøret jeg er i på det tidspunktet det lages. Det skal også sies at jeg innimellom får flere ideer på en gang, så da skrives de ned og spares til en annen dag. Det tar meg som regel ikke mer enn en halvtime å lage et innlegg med bilde og tekst, med mindre det er noe mer omfattende som krever ekstra faktasjekk og research. Kjenner jeg at jeg mister engasjementet mens jeg lager innlegget så hender det jeg bare kaster ideen, for hvis den ikke engasjerer meg, hvorfor skal den engasjere de som følger meg?

I helger eller dager jeg har mye energi til overs etter den vanlige jobben min, har jeg gjerne en spørsmålsrunde der folk kan spørre meg om det de vil, og jeg bruker da flere timer i løpet av dagen på å svare så godt det lar seg gjøre. Kontakten med dem som følger meg er viktig, og jeg bruker derfor mye tid på å svare alle som sender meg meldinger. Såpass skylder jeg dem tenker jeg, for de har valgt å følge meg, og faktisk tatt seg tiden til å sende meg en melding – kort eller lang, da skal det bare mangle at de får et svar.

Noen dager tar jeg bilder til poster, noen dager lager jeg videoer, andre dager kan jeg ha funnet ut at jeg er lei av utseendet i feeden min, så da bruker jeg litt tid på å researche farger, fonter og hvilken look jeg ønsker å ha fremover.

Jeg har ikke noe faste dager eller tidspunkt for en post, men jeg prøver å ikke la det gå for lang tid mellom hver, og prøver å ha noe aktivitet på story hver dag.

Når det kommer til reklamesamarbeid har jeg stort sett blitt kontaktet av selskaper, så jeg har ikke trengt å legge noe arbeid i det. Men hvis jeg kommer over en tjeneste eller et selskap jeg tenker er en god match for meg, mine verdier og de som følger meg, kan det hende jeg sender over en e-post til markedsavdelingen deres for å høre om det er interesse for et samarbeid. Men jeg tjener nok veldig lite på samarbeid i forhold til “vanlige” influencere fordi jeg aldri kommer til å reklamere for noe jeg ikke bruker selv eller genuint synes er bra for følgerne mine.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

– Det kreves vel egentlig ingen kvalifikasjoner eller utdanning. Jeg har en Instagram-konto om personlig økonomi, men er ikke økonom. Det tror jeg er en av tingene som gjør at måten jeg formulerer økonomi på faktisk blir likt og forstått, fordi jeg snakker til alle fra samme nivå, ikke “ovenfra og ned”. Jeg har en bachelor i Television Journalism fra London, så et godt språk, teknisk forståelse, design og kreativitet har vært med meg fra ung alder. Jeg drømte om å bli journalist, og får nok litt utløp for den drømmen gjennom dette. Kontoen min er nesten som en miniblogg, teksten under innleggene mine er minst like viktig som selve bildet.

Jeg kan ikke uttale meg om hva som kreves for alle influencere, men egenskaper som er viktige for hvem jeg velger å følge er egenskaper jeg selv vet jeg har –  de jeg nevnte over, samt medmenneskelighet og humor. Men dette vil selvfølgelig variere fra nisje til nisje. Jeg tror også at om du vil leve av å være influencer må du finne din greie som gjør at du skiller deg ut. Hvorfor skal folk følge deg? Hva er det som gjør akkurat det du deler er interessant?

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Jeg tror ikke du kan satse på å være influencer om du tar deg selv for høytidelig, eller om du glemmer at det faktisk er en person som sitter i andre enden og bruker tid på å like, kommentere og sende deg meldinger.

Du må nok også ha litt bein i nesa. Jeg kunne for eksempel aldri vært av typen influencer som spiller på kropp og utseende, for da hadde jeg nok fått en knekk ved første negative kommentar. Det vil alltid være troll der ute, og av en eller annen grunn virker det som de hakker mer på andre influencere enn oss som skriver om økonomi. Jeg har selvsagt fått noe negativitet, men mengden er så minimal i forhold til alt det fine jeg får at det blir enklere å avfeie det. Jeg tror heller ikke dette yrket passer de som starter med det kun fordi de tenker det er en enkel måte å tjene mye penger. Det gjennomskues ekstremt lett. Du skal dele mye av verdi for å komme til nivået der du selv får noe særlig inntekt. Jeg tenker at det er helt feil motivasjon for å ville bli influencer.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Responsen og samtalene med følgerne mine. Det at helt fremmede åpner seg opp for meg i private meldinger om hvilke økonomiske feil de har gjort, men nå har ordnet opp i takket være tips de fant på min Instagram-konto, det er en vanvittig fin følelse som gjør det hele verdt det. Det som startet som en konto for å nå mine egne mål har blitt til en kanal der jeg føler jeg kan gjøre en forskjell. Det at folk kommer til meg for inspirasjon og hjelp til å ta tak i en del av livet jeg selv skydde som ilden tidligere, det er så rått!

Jeg har innsett hvor viktig det er at jeg er en del av å fjerne tabuet rundt samtaler om personlig økonomi og gjeld. Det er utrolig mye skam rundt det å ha gått på en økonomisk smell, så jeg brenner nå for å vise at når jeg klarte å snu rundt min egen økonomi på en årslønn som var godt under gjennomsnittet i Norge, så kan veldig mange andre klare det samme.

Det er også utrolig kult at jeg selv lærer vanvittig mye av å holde på med dette. Jeg får høre andres erfaringer og perspektiver på ting, og får ofte gode tips som jeg selv ikke har kommet over. Jeg føler at økonomi-insta har blitt et eget lite samfunn der vi heier på hverandre, setter mål sammen og feirer sammen når noen når et mål.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Ironisk nok er en av tingene jeg liker best med dette også en av de tingene jeg liker minst. Jeg er så glad i å snakke med følgerne mine og føle jeg gjør en forskjell, men noen få sier ikke engang takk når jeg har brukt tiden min på å svare dem personlig på noe de helt fint kunne googlet eller spurt kundeservice i banken om. Da blir jeg veldig irritert. Jeg tror mange glemmer at det jeg tjener på kontoen er ekstremt lite i forhold til arbeidet jeg legger ned i det.

Innimellom får jeg også litt lyst til å legge ned hele kontoen fordi jeg får litt angst over hvor mange mennesker det faktisk er som følger meg. Det å plutselig bli gjenkjent på gaten er noe jeg verken er vant med eller veldig komfortabel med. Jeg føler meg fremdeles som den samme anonyme personen som hadde 40 følgere i 2019. Det kan også tære på samvittigheten om jeg er inne i en mindre kreativ periode og derfor føler at jeg ikke leverer.

Image
Kvinne i lilla strikkegenser står med bærbar datamaskin ved et spisebord.
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jeg tenker at du må være utadvendt, ha mye kreativitet og drivkraft for å drive med dette. Du må være tillitvekkende og være god til å kommunisere.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– For min del var Instagram-kontoen en av årsakene til at jeg fikk fulltidsstilling som Content Manager. Jeg tror at egenskapene man tilegner seg gjennom influencing vil bli enda viktigere i fremtiden for hvordan bedrifter vil drive markedsføring og opprettholde kunderelasjonene sine. Du kan skape dine egne produkter for videresalg, eksempelvis kurs, e-bøker og guider – du trenger ikke være helt avhengig av reklameinntekter. Det er jo også flere og flere influencere som tar steget videre til å få gitt ut bøker eller lanserer sine egne apper, så mulighetene er mange.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er tilnærmet umulig å svare på for min del, da jeg ikke konkret har gått inn for å tjene masse penger på dette. I 2020 tjente jeg rundt 100 000 brutto gjennom Instagram-kontoen min. Det er nok et mye større inntjeningspotensial om man takker ja til hva som helst og virkelig går inn for å tjene masse penger på det. For min del er integriteten min og tilliten jeg har hos dem som følger meg viktigere enn å takke ja til hva som helst av reklamesamarbeid. Jeg har tjent mest på e-boken min.

Hvor mye du kan få betalt for et innlegg kommer an på hvor mange aktive følgere du har, demografien din, hvilken bedrift du samarbeider med, og ikke minst hvor god kjennskap du har til hva “normalpris” er for innlegg. Jeg hadde ikke peiling på hva som var normalen, spesielt ikke i økonomi-nisjen da den er relativt ny, og priset meg nok litt lavt i forhold til hva influencere i andre nisjer tar betalt.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg tror at om du har nok driv og har noe som gjør at du skiller deg ut, så er sjansen god. Men det skal ikke kimses av at det ligger mye arbeid bak en stor konto på Instagram. I beskrivelsen min av hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut for meg så høres det kanskje enkelt ut, men det er fordi for min del er det noe som interesserer meg, gir meg glede og jeg tenker ikke det er slitsomt når jeg jobber med det. Jeg bruker veldig mye tid på det selv om det ikke føles slik, fordi jeg brenner for det. Jeg tror at om du ikke brenner for det du prøver å kommunisere, så er det mye mindre sjanse for å lykkes.

Tekst:
Jonina Reynisdottir