Lars Ørnlo jobber med kundestøtte og utvikling i Complit AS i Tønsberg.

YrkesintervjuHelpdeskmedarbeider favoritt ikon

Lars Ørnlo har fagbrev i IKT. Arbeidshverdagen går i stor grad ut på å hjelpe kunder med å løse tekniske problemer.

Lars Ørnlo
21 år
Helpdeskarbeider/servicedesmedarbeider
Complit AS i Tønsberg

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Fra jeg var ung har jeg vært interessert i datamaskiner. Jeg har alltid vært opptatt av hvordan datamaskiner fungerer, og ikke gitt opp før jeg har forstått. Jeg var rundt åtte år da jeg fikk egen PC, og fra den dagen ble jeg oppslukt. Jeg gikk elektro på videregående, men forandret studieprogram og gikk over til IKT. Jeg har vært heldig, og jobber nå i en bedrift hvor jeg kan utforske mange områder. 

img_9816.jpg

Lars Ørnlo foran PC-skjermen på kontoret til Complit AS i Tønsberg.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber for en bedrift som blant annet leverer såkalt cloud-infrastruktur. I hovedsak betyr det at bedriftene som er våre kunder ikke må kjøpe maskinutstyr selv. De kan kjøper heller det de trenger hos oss. Pakkene vi tilbyr inneholder kundestøtte, og en stor del av jobben min er å hjelpe kundene med å løse tekniske problemer. Jeg tar imot henvendelser på telefon og e-post. Vi er åtte som jobber på kontoret og vi fordeler oppgavene oss imellom etter hvem som har hvilken kunnskap. Det vil si at når vi får vi inn en feilmelding, så er det den av oss som kan mest om akkurat den problemstillingen som tar saken. Vi har alle forskjellig kunnskap og lærer av hverandre.

Hver morgen går jeg gjennom e-postinnboksen for å se om det har kommet inn nye saker som jeg må ta fatt i. Har det ikke det, går jeg gjennom de sakene jeg allerede har fått. Vi er en liten bedrift, og har både små og store kunder. Vi har kun bedriftskunder. Noen saker må løses fortere enn andre. Ett eksempel på er når et datasystem ligger nede. Da gir jeg kunden jevnlig oppdateringer om hvor vi er i prosessen med å fikse problemet. 

Jeg bruker cirka halvparten av tiden min på kundestøtte. Vi kaller den tiden vi ikke er i kontakt med kunder for «dødtid». Den skal brukes til å gjøre oppgaver som handler om firmaet. I noen lykkelige perioder jobber jeg kun med programvareutvikling. Det er det jeg liker best. For en stund siden hadde jeg én uke på å gjøre ferdig et stort prosjekt. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg tok IKT-servicefag, og deretter var jeg lærling her i to år før tok jeg tok fagbrevet. Det er mange ulike veier til dette yrket. Det viktigste er en stor interesse for IT og å være åpen for å lære. Fra jeg var 13 år har jeg drevet med datautvikling. Jeg driver kundestøtte på en måte som fungerer for meg og for kundene. Du bør være god i engelsk, men har du interesse for PCer og data, så lærer du også de engelske begrepene og ordene du må kunne. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er en veldig stillesittende jobb, og har du ikke interesse for IT passer ikke dette yrket for deg. Du må også være innstilt på å lære på egenhånd.  

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker best å jobbe med utvikling. Det er morsomt å få ting til å fungere, og det gir meg masse ny kunnskap. Det aller beste er å være med å lage noe fra bunnen av, for eksempel å bygge opp en helt ny nettside. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg er ikke så glad i å gjøre like oppgaver igjen og igjen. Å variere mellom kundestøtte og utvikling passer meg best.

img_9810.jpg

Lars Ørnlo på kontoret til Complit AS i Tønsberg.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Å ha interesse for IT er kjempeviktig. Du må være veldig opptatt av å finne en løsning. Jeg har alltid funnet en løsning på det jeg har blitt spurt om, og det er oftest snakk om å bare bruke lang nok tid. Du bør være tålmodig og flink med folk. Du må like å lære nye ting og følge med. Teknologien utvikles fort. Du bør også være god til å samarbeide. Vi som jobber her i firmaet er vant til å løse problemer alene, samtidig som vi ofte spør kolleganene våre om å bidra til å finne en løsning. Å kunne jobbe i et team er derfor veldig viktig.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som jeg ser det er det muligheter med alt innen IT. Du kan spesialisere deg, og for eksempel jobbe kun med utvikling eller kundestøtte. Du kan jobbe både i det offentlige og i det private. Jeg hadde selv praksisplass i Horten kommune. Det er muligheter for jobb utenlands, og du kan også starte for deg selv.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Jeg startet på rundt 350 000 kroner i året, inkludert bonus og overtid.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Selv var jeg lærling i dette firmaet og fortsatte her etter at jeg hadde tatt fagbrevet. Man blir ofte ansatt hvis man gjør en god jobb som lærling. Stort sett vil jeg si at det ikke er vanskelig å få jobb med et fagbrev i IKT.

 

Tekst Bente Haraldstad Delmas

 

 

    • Det er mange ulike veier til dette yrket. Det aller viktigste er å ha stor interesse for IT og å være åpen for læring.
    • Det aller beste er å være med å lage noe fra bunnen av, for eksempel å bygge opp en helt ny nettside. 

Yrkesbeskrivelser