Havnesjef Karl Oskar Jørgensen

YrkesintervjuHavnesjef favoritt ikon

– Jeg har alltid trivdes å jobbe med båt, skipsfart og havet så jeg søkte på jobben som havnesjef, og fikk den, sier Karl Oskar Jørgensen.

Karl Oskar Jørgensen
46 år
Havnesjef
Sandefjord kommune

Hvorfor valgte du å bli havnesjef?

– Jeg har bakgrunn fra det maritime, både når det gjelder utdannelse og arbeidserfaring. Men det er vanskelig å kombinere familie og livet på havet, så da jeg ble far begynte jeg å jobbe på land. Jeg har alltid trivdes å jobbe med båt, skipsfart og havet så jeg søkte på jobben som havnesjef, og fikk den.

fullsizeoutput_28d8.jpeg

Havnesjef Karl Oskar Jørgensen går langs kaia på havna.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?

– Som havnesjef i Sandefjord er det mye administrativt arbeid som må gjøres. Vi er havnemyndighet i kommunen, og i det daglige er det stort sett papirarbeid og saksbehandling som er hovedoppgaven min som havnesjef.

I tillegg har vi flere ferger som går i rute mellom Sandefjord og Strømstad. Vi jobber for å ha ting på stell og legge til rette for at de kan gå i trafikk hele tiden. Vi har også 600–700 småbåtplasser som vi leier ut til innbyggerne i kommunen. Dette skal driftes og holdes styre på. 

Det er jo litt forskjellige arbeidsoppgaver på vinteren enn om sommeren. På vinteren er det mindre aktivitet i havna, og da vi bruker tiden på å vedlikeholde og gjøre klart til sommersesongen. 

Hva kreves for å kunne jobbe som havnesjef?

– Jeg mener at det er en fordel å ha en maritim utdannelse og noe maritim erfaring så man vet hvordan ting fungerer. Gode lokalkunnskaper er også veldig viktig. 

Hvilke typer mennesker tror du havnesjef ikke passer for?

– Man må kunne ha flere baller i lufta samtidig, og ta utfordringer på strak arm. Hvis man er avhengig av å ha en jobb hvor alt er tilrettelagt og planlagt så er nok ikke havnesjef et yrke som passer så godt.

Hva liker du best med yrket som havnesjef?

– Det er alltid hyggelig og gøy å prate og diskutere med folk om ting som har med sjøen å gjøre. Å slå av en prat med en småbåteier som lurer på noe og sånne vanlige ting.

Hva liker du minst?

– Det er jo visse ting som ikke alltid er så gøy. Krangling med folk er jo ikke hyggelig. Det skjer at man må ta en ekstra prat med en båteier om det er så lurt at han eier en båt. Det er ikke så veldig hyggelig. 

fullsizeoutput_28d7.jpeg

Havnesjef Karl Oskar Jørgensen sin hverdag består av en del administrativt arbeid.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvilke andre muligheter finnes det?

– Det finnes jo noen jobber man kan gå videre til. Man kan jobbe som saksbehandler i kystverket, jobbe i maritime konsulentselskaper eller i maritim næring. 

Hva kan man forvente i lønn?

– Man er lønnet etter en kommunal tariff, og det er store forskjeller fra havn til havn på grunn av størrelse. Gjennomsnittslønnen for ledere innen logistikk og transport er på rundt 660 000 kroner i året hvis man jobber i offentlig sektor.

Hva er sjansen for å få jobb som havnesjef?

– Hvis man har veldig lyst og jobber mot det så er det jo mulig. Det vil jo alltid være behov for en havnesjef hvor det er en havn. I tillegg er jo sjøveien fremtiden når det kommer til transport, så det blir nok ikke noe mindre behov med årene. Men det er et eksakt antall stillinger. Så det kan være vanskelig å komme seg gjennom nåløyet.

Tekst: Sebastian Bergedahl Vernang

    • Jeg mener at det er en fordel å ha en maritim utdannelse.
    • Det er alltid hyggelig og gøy å prate og diskutere med folk om ting som har med sjøen å gjøre.

Yrkesbeskrivelser