Elisabeth Lystad hos Kry frisør i Bodø mener lærlinger er bra for både frisørene og salongen.

BedriftsintervjuLærlinger skjerper frisørene favoritt ikon

Elisabeth Lystad, assisterende daglig leder hos Kry frisør i Bodø, mener lærlingene bidrar til å høyne kvaliteten på alle ansattes arbeid i salongen.

Hvert år tar frisørsalongen inn én eller to lærlinger.

– Vi ønsker å ha lærlinger her fordi vi liker å drive med opplæring, og fordi det gjør at vi ansatte er skjerpet hele tiden. Det høyner kvaliteten på alt vi gjør, fordi folk må være oppdaterte, forklarer Lystad.

Å ha lærlinger i salongen er også et godt tilbud til kundene, mener hun:

– Det er fint å kunne tilby kundene reduserte priser.

 

Må brenne for faget

Når lærlinger skal ansettes hos Kry frisør i Bodø, vektlegges det at de er motiverte, og at de har hatt én eller to prøvedager i salongen for å se om de trives.

– Ulike salonger har ulike konsept, og derfor er det viktig at de som skal være lærlinger her vet at de liker seg i salongen vår. Ofte har lærlingene vært her på utplassering gjennom skolen, og da vet de jo hvordan de liker seg, sier Lystad.

I tillegg til motivasjon, må interessen for frisørfaget virkelig være til stede.

– Hvor mye de kommende lærlingene brenner for faget har mye å si, sier hun.

 

Henter modeller fra gata

I starten av læreperioden må lærlingen trenes opp, og én av måtene dette gjøres på er at de henter inn modeller fra gata.

– Av og til kan lærlinger gå et halvt år uten å jobbe noe særlig med hår, men det er viktig at de får kommet seg på gulvet og jobbet. Derfor oppfordrer vi dem også til å gå ut på gata og høre om noen kan stille opp som modeller, forklarer hun.

– De må ta ansvar for egen lærling, legger hun til.  

Etter hvert får lærlingene prøvd seg på betalende kunder, men de er hele tiden under oppsyn, og arbeidet deres kontrolleres både før, under og etter. Hos Kry frisør står også opplæring og faglig oppdatering høyt, og lærlinger får derfor kurs både internt og eksternt i løpet av læreperioden.

 

img_1510.jpg

BEDRE KVALITET: Elisabeth Lystad hos Kry frisør i Bodø mener lærlinger gjør de andre frisørene i salongen mer skjerpet i faget.
All rights reserved.

 

Egen kundekrets

Mange får tilbud om jobb etter endt læreperiode hos Kry. Noe av grunnen til at flere lærlinger får arbeid, er at de har klart å bygge seg opp en kundekrets som gjerne vil tilbake til vedkommende.

– Selve interessen for faget er kjempeviktig for å klare det. Det er samtidig viktig at de klarer å holde seg motiverte, brennende engasjerte og har lite fravær. De må ta jobben alvorlig, sier Elisabeth Lystad.

Etter som frisørene jobber mye i team, er lagfølelsen veldig viktig hos Kry.

– Vi kommer tett innpå hverandre. Det er derfor viktig å kunne ta vare på hverandre på det personlige plan, sier hun.

 

Imponerer hver dag

Hun forteller at lærlingene imponerer henne litt hver dag.

– Det kan være at de har gjort en ekstra fin jobb, eller at de plutselig mestrer noe de har strevd med en stund. Det er utrolig å se ansiktene deres når de får høre at de har klart det, sier hun.

Generelt mener hun lærlingene de har hatt hos seg er veldig dyktige faglig.

– Jeg kunne ikke måle meg med dem da jeg var lærling. De tør mer enn jeg turte, men det er jo forskjell på folk så klart, sier hun.

 

Ingen store feil

Elisabeth Lystad kan ikke huske at noen lærlinger har gjort veldig store feil. Frisørene hos Kry er opptatte av at kundene skal være fornøyde, og eventuelle småfeil rettes opp før kundene er ferdige.

– Alt beror på at vi tar oss tid til lærlingene, og at både vi og dem husker at arbeidet de gjør skal sjekkes over av en faglært frisør, sier hun.

Det er ingen lærlinger som har gjort det spesielt dårlig, men Lystad forteller om en av lærlingene de har hatt som har utmerket seg positivt.

– Vi har hatt en lærling som veldig raskt bygde seg opp en egen kundekrets. Lærlingen var også veldig moden for alderen og gjorde det bra på det sosiale. Det handler om de menneskelige relasjonene, altså hvordan de kan prate med kunder, forklarer Lystad.

 

– Ingen spøk å være frisør

Foruten motivasjon og engasjement for frisørfaget, bør en frisør ha mange flere egenskaper for at yrket skal være passende for vedkommende.

– En frisør bør være utadvendt, glad i mennesker, omsorgsfull, pålitelig og ansvarsbevisst, like å jobbe i team, og være interessert i frisørfaget, sier Elisabeth Lystad.

– Lærlingene må være klare til dyst. Det krever motivasjon og interesse, legger hun til.

Elisabeth Lystad oppfordrer også alle som vil bli eller er frisører til å være fysisk aktive.

– Tren og ta vare på kroppen. Yrket krever det, sier hun. 

 

Elisabeth Lystad sine tre tips til lærlinger:

  • Vær frampå når du er sammen med kolleger. Spør og grav mye. Det kan bli mye dødtid i frisørfaget, men da bør du være ute i salongen og observere det som skjer. Det er mye å lære av det, blant annet hvordan frisørene prater med kundene
  • Ha lite fravær
  • Ta ansvar for egen lærling. Gå ut på gaten og hent deg modeller du kan øve deg på om du har lite å gjøre

 

Skrevet av: Nina Lorvik, redaksjonen utdanning.no

    Elisabeth Lystad hos Kry frisør i Bodø mener lærlinger er bra for både frisørene og salongen.
    Elisabeth Lystad
    Frisør
    Kry frisør, Bodø