BedriftsintervjuInitiativrike lærlinger får jobb favoritt ikon

Elektrikerlærlingene hos AS Watt på Fornebu må vise mye initiativ på jobb for å imponere sjefen.

– De fleste lærlingene vi har, blir hos oss etter læreperioden, sier Joachim Øvang, som har ansvar for lærlingene hos AS Watt.

Men jobben etter endt læreperiode kommer ikke gratis. At lærlingene viser stort initiativ og ansvar, har mye å si for arbeidsgiveren.

– Det er viktig å vise initiativ, for det er slik du kan lære noe hele veien. Å være lærevillig, samt høre på beskjeder du får, er viktig for oss. Dersom du får en beskjed, så er det forventet at du får den med deg, sier Øvang.

 

Vil bevare ryktet 

Han legger til at det samtidig er viktig å opptre høflig og ordentlig ovenfor kundene, for de har mange faste kunder og et rykte å bevare. For å få jobb etter endt læreperiode må lærlingene opprettholde standarden de ønsker, og gjøre en god nok jobb til at AS Watt føler de er verdt å satse på.

– Vi synes det er bra å ta inn lærlinger fordi vi får mulighet til å forme dem fra starten av, slik at de blir elektrikere med de verdiene vi setter høyt. Vi fokuserer på punktlighet, og synes det er viktig å rydde opp etter oss når vi har gjort en jobb, forklarer Øvang.

 

Viste ansvar og initiativ

Stort sett har han et godt inntrykk av lærlingene som kommer inn hos dem, og han trekker fram spesielt én lærling som viste både initiativ og tok ansvar ute på et oppdrag til en større aktør.

– Det interne nettet skulle oppdateres, og da måtte mange dataledninger trekkes overalt i bygget. Lærlingen tok ansvar for å dobbeltsjekke at vi trakk alle ledningene inn på alle rommene, og dobbeltsjekket listene vi hadde for å holde kontroll på testene vi gjorde. Dette er egentlig ikke noe han hadde ansvar for, men han gjorde det, sier Joachim Øvang.

Lærlinger som holder kontroll på timelistene sine, og fører timene ryddige og riktig, imponerer også. Dette er noe flere lærlinger sliter med, ifølge Øvang.

Selv om de fleste lærlingene hos AS Watt gjør det de skal og viser kvaliteter bedriften setter høyt, er det ikke alle det går like bra for. Øvang kan huske to lærlinger som har mistet jobben midt i læreperioden.

– Disse to hadde dårlige kommunikasjonsferdigheter, viste lite initiativ, hadde mye fravær, og kom med motsigende unnskyldninger. De kunne komme med én unnskyldning til noen av oss, men kom med en annen unnskyldning til noen andre kolleger dagen etter. Det var umulig  å stole på dem, forklarer han.

 

Rettferdige arbeidsoppgaver

Til tross for at ikke alle lærlingene har levd opp til forventningene, har ingen gjort noen grove feil på jobb.

– Lærlingene får prøve seg på alt, men de skal alltid være under oppsyn av en montør, som kontrollerer det de gjør. Samtidig bruker lærlingene verneutstyr, og de måler spenningen på det de jobber med før de kobler noe. Så det har gått veldig bra, forteller han.

For AS Watt er det også viktig å behandle elektrikerlærlingene som vanlige ansatte.

– Vi prøver å gi dem varierte arbeidsoppgaver og være rettferdige med dem. De skal ikke stå og rydde hele dagen fordi de er lærlinger, sier han.

 

INITIATIV:  Joachim Øvang (til venstre) hos AS Watt på Fornebu mener det er viktig at lærlingene viser initiativ. Her er han på arbeid sammen med lærling Håvard Rønning Sørngård.
All rights reserved.

 

– Gi et godt førsteinntrykk

For å i det hele tatt få læreplass hos AS Watt på Fornebu, som per juli 2016 har 36 ansatte, må du gi et godt førsteinntrykk.

– Mange har ekstremt mye skrivefeil i søknadene sine. En del bruker også samme søknad til flere arbeidsgivere, og glemmer å få med rett firmanavn. Det trekker ganske godt ned, og gir ikke et godt førsteinntrykk, sier han.

Søkere som derimot har en litt mer gjennomført søknad, en ryddig og oversiktlig CV og noen referanser, slår bedre an. Disse har mye større sjanse for å bli kalt inn til intervju.

– Jeg prater stort sett med søkerne på telefon først, og jeg føler det førsteinntrykket jeg får da stemmer ganske godt. De som er høflige og ordentlige på telefon, er også det når de kommer på intervju.

 

Trenger ikke kunne mye

Det som vektlegges mest når lærlinger skal ansettes er fravær, karakterer og hvordan kandidatene virker på intervjuet.

– Vi ser etter dem som virker ryddige, ordentlige, høflige og oppegående, sier Joachim Øvang.

På intervjuet blir de også spurt om forkunnskaper, men Øvang presiserer at ingen trenger å kunne veldig mye for å få læreplass.

– Det er vår jobb å lære dem til å bli gode elektrikere, men vi prøver å velge noen som har basiskunnskapen på plass, sier han.

 

Joachim Øvang sine tre tips til lærlinger: 

  • Vær punktlig
  • Vis initiativ
  • Vær generelt ryddig og høflig ovenfor kunder og kollegaer. 

 

Skrevet av Nina Lorvik, redaksjonen utdanning.no

Joachim Øvang
Elektriker
AS Watt, Fornebu