Thomas Rom i Bygg 1 Lyngdal

BedriftsintervjuBygger seg opp med interesse favoritt ikon

I ti år har Bygg 1 Lyngdal på Sørlandet tatt inn tømrerlærlinger. Daglig leder Thomas Rom mener interesse er nøkkelen til å lykkes både som lærling og i arbeidslivet.

– Når vi skal ansette lærlinger ser vi mest på interessen de har for yrket, sier Rom.

Hvert år får byggfirmaet inn tre-fire elever som ønsker læreplass hos dem etter Vg2, men som regel er det kun rom for én. Da gjelder det å gi et godt inntrykk på sjefen.

– Vi ønsker en positiv type, som går godt overens med de andre ansatte. Han kan gjerne være litt utadvendt, men ikke så mye at det blir bare mye styr med han, sier Rom.

Rom forteller at de aldri har fått inn søknader. Alle kommer enten innom eller ringer for å vise interesse for å få læreplass som tømrer hos Bygg 1 Lyngdal.

 

Uformelt

– Det er jo en liten by, så vi kjenner jo litt til hvordan folk er. Når vi har bestemt oss for hvem vi vil ha som lærling, tar vi en prat med vedkommende. Vi går litt gjennom både regler på arbeidsplassen og hvordan vi ønsker å ha det her, forteller han.

Thomas Rom forklarer at han sjekker reaksjonene til kandidaten på det som sies under det uformelle «intervjuet».

- Da ser jeg fort om det er en som vi kan jobbe med eller ikke. Vi ønsker ikke en som kan dra med seg noe negativt inn i bedriften. Elever som kommer hit og tror de er ferdig utlærte, orker ikke arbeidslederne våre å ha med seg ut på jobb, forklarer han.

 

Ingen framtid

Han har to krav til lærlingene som kommer inn hos dem.

– Det jeg setter høyest er at de møter opp i rett tid, og at de holder avtaler. Samtidig er det bra om de ikke legger seg ned om de er litt forkjølet, men jobber så lenge de er i form til det, sier han.

Alt annet mener han kommer dersom interessen er til stede.

– Interesse for faget er veldig viktig. Uten interesse har de ingen framtid i dette yrket, mener Thomas Rom.

 

PÅ ARBEID:  Daglig leder Thomas Rom og tømrerlærling Tor Steinar Østensen hos Bygg1 i Lyngdal på arbeid.
All rights reserved.

 

Faglig utvikling

Interesse for faget er også viktig for å få en god progresjon i læreløpet.

– At lærlingen klarer å vise faglig utvikling går jo litt på interesse. Lærlinger har ansvar for egen læring, og må sørge for å følge læreplanen de har. Er det noe de føler de trenger ekstra hjelp til, så må de være flinke å si fra til oss, sier han.

Ingen har verken mistet læreplassen eller gjort noen alvorlige feil under læreperioden, men det er veldig forskjell på folk.

– Hvis noen gjør meg forbannet er det fordi de ikke følger beskrivelser eller det de har fått forklart, sier daglig leder Thomas Rom.

Det går alltid an å rette opp i de eventuelle feilene, men han synes det er irriterende når lærlingene ikke følger med og ikke gjør det de skal.

 

Presterer over forventningene

Noen lærlinger imponerer selvsagt sjefen også, men som regel er dette lærlinger som er praktisk anlagte og har evnene til yrkesutøvelsen naturlig i seg.

– Lærlinger som imponerer meg, ligger foran arbeidsskjemaet, og de presterer over forventningene. Jeg blir også imponert over lærlinger som kommer med gode løsninger på arbeidsoppgaver de har satt i gang med, forklarer Rom.

Gode lærlinger får også ting gjort, og er effektive. I tillegg møter de opp til rett tid. 

–  Jeg føler lærlinger tilfører bedriften noe, og vi har jo alle et ansvar for å bidra til å få lærlinger ut i jobb. Nettopp derfor tar vi inn lærlinger, sier Thomas Rom.

 

Thomas Rom sine tre tips til lærlinger: 

  • Vær pliktoppfyllende
  • Vis interesse
  • Møt opp til avtalt tid

 

Skrevet av Nina Lorvik, redaksjonen utdanning.no

Thomas Rom i Bygg 1 Lyngdal
Thomas Rom
Tømrer
Bygg 1 Lyngdal