× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.

Spilldesign favoritt ikon

Universitet og høgskole
Lær å skape engasjerende spill og spillelementer til dataspill, virtuell film og interaktive produksjoner.

Studienivå

Bachelor, 3 år

Organisering

  • Undervising ved lærestaden

Søknadsfrist

15. april 2019

Studiepoeng

180

Semester

6

Om studiet

Dataspill kan skape opplevelser, historier og følelser som man ikke får gjennom andre medier.

I dagens kreative industri er man ofte på utkikk etter det absolutt nyeste og innen teater, eventer, film, musikk, visualisering, utdanningssektoren, reklame og forskning ønsker man å samarbeide med spilldesignere, da de ser hvor sterke følelser interaktive opplevelser kan skape. Dette gjør spilldesignere til et verdifullt tilskudd til andre bedrifter og fremtidige arbeidsplasser.

Som student ved bachelorprogrammet i spilldesign lærer du å designe og skape spill ved å ha ansvar for spillets konsept, regler, mekanismer og historiefortelling. Gjennom studiet jobber du med reelle prosjekter hvor du designer og utvikler enkeltdeler av et spill, som level design, oppsett til kontroller og meny/UI, men også andre deler av spillproduksjonen, som presentasjon, prototyping og dokumentasjon. Gjennom studiet vil du lage flere ferdige spill.

En spilldesigner må kunne forstå og analysere andres spillopplevelser og trender i bransjen. Spilldesigneren kan ikke bare tenke som en «gamer», men må kunne kommunisere sin visjon til kunstnere, programmerere, produsenter, markedsførere og andre som er involvert i utviklingsprosessen. En spilldesigner har en sentral plass i et utviklingsteam og må være god til å motivere andre og å kommunisere effektivt, både muntlig og skriftlig. Du må vite hva du vil, men også passe på at visjonene dine har rom for andres ideer, og også har spillerens opplevelse for øye.

For å definere essensen i et spillkonsept, må man kunne tenke abstrakt, men for å kunne avgjøre om et spill kan realiseres med tilgjengelig ressurser og teknologi, må man også kunne konkretisere egne og andres ideer ned til minste detalj. Som spilldesigner gir du resten av teamet det de trenger av informasjon, ressurser og oppfølging, og er ansvarlig for helheten i spillet. Dette handler blant annet om å sørge for at spillet er balansert, forståelig og engasjerende for målgruppen.

Undervisningsopplegg

Det som også er viktig for oss, er å tilrettelegge for at våre studenter aktivt deltar i bransjen man skal inn i, og engasjerer seg i miljøet rundt seg. Dette gjelder ikke bare besøk i spillstudioer og interessante gjesteforelesere, men at man også tar eget initiativ i en ung men svært aktiv bransje. Det er viktig at dere får muligheten til å produsere mest mulig, slik at dere får erfaring med en utviklingsprosess og det å jobbe som et team, og kan bidra positivt til dagens spill-Norge. Blant annet arrangerer vi Global Game Jam en gang i året, hvor vi åpner skolen for alle. Her utvikler man spill og møter personer fra andre disipliner som kan resultere i videre samarbeid og sterke nettverk.

Opptakskrav

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

  • Generell studiekompetanse
  • Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/ svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
  • Realkompetanse

Sammen med søknaden din skal du levere en opptaksprøve. Se opptaksprøven og vurderingskriteriene for opptak her.

Vidare studium

Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier.

Karrierevegar

Spillindustrien her til lands er i sterk vekst og åpner opp nye karrieremuligheter for studenter som er aktive og søkende. Studiet og skolen har tett dialog med lokale og internasjonale næringsaktører og spillselskap, for å vite hvilken kompetanse de er på utkikk etter. Vi har også foredragsholdere og emneansvarlige fra spillbransjen, fra selskaper som Artplant, Hyper Games, Ravn Studio, Krillbite, DICE, Megapop, Kahoot, LucasArts, Futuregroup og Funcom.

Etter en fullført bachelorgrad i spilldesign kan du, i tillegg til spilldesigner, blant annet jobbe som:

  • Level Designer/Worldbuilder Artist
  • System / Economy designer
  • Gameplay Scripter/Designer
  • Content / Level designer
  • Art Production Manager / Technical Artist
  • Technical / Mechanics designer
  • QA/Playtesting

Utveksling

På dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet: