× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.

Bachelor i Retail Management favoritt ikon

Universitet og høgskole
Lyst til å forstå hva som får kundene til å velge en butikk framfor en annen? Synes du det er spennende med innovasjon og teknologi, varehandelens beste venner? Vil du være med å utvikle fremtidens handel? Da kan Retail Management være noe for deg!

Studienivå

Bachelor, 3 år

Organisering

  • Undervising ved lærestaden

Studiepoeng

180

Semester

6

Om studiet

arehandelen knytter produsentene og forbrukerne sammen. Den består av mange ledd, som gjør bransjen til et spennende fagfelt med store utfordringer og enda større muligheter. Dagens digitale forbrukere er mindre lojale, har mer kunnskap og krever både kvalitet og effektivitet for en billigere penge.

Måten vi handler på har endret seg dramatisk de siste 10 årene. Netthandelen vokser seg sterkere og den internasjonale konkurransen har blitt tøffere. For å imøtekomme forbrukeres behov, og samtidig drive økonomisk lønnsomt, er varehandelen avhengig av å være fleksibel. Det innebærer å lage effektive løsninger i alle ledd – fra produksjon og frakt til datainnsamling og butikkdesign.

Varehandelen har sterke forbindelser til teknologiens verden. Nye betalingsløsninger, varebeholdningssystemer, personalisert markedsføring og virtuell virkelighet bidrar til å utvikle bransjen og forbedre kundeopplevelser.

Ønsker du å være med å forme fremtidens varehandel?  

Da kan du søke om stipend for å få dekket skolepengene for å ta Bachelor i Retail Management. Vi deler ut opp til to stipend i året. Les mer her.

Opptakskrav

Du trenger generell studiekompetanse og 35 konkurransepoeng for å komme inn på dette studiet. Usikker på om dette gjelder deg? 

Les mer om krav og unntaksregler for våre bachelorstudier her

 

Muligheter i studietiden

Du har mange muligheter som student på Retail Management. Hvis du kan tenke deg å studere i utlandet, kan du ta utveksling i et semester. Har du mer lyst på konkret arbeidserfaring kan du ta et internship hos en bedrift.

Eller så kan du velge å gå dypere i fagene du er interessert i, enten med en fordypning eller med en bred rekke valgkurs.

Les mer om vårt utvekslingstilbud

Les mer om internship

 

Vidare studium

Hvis du er interessert i å studere videre etter fullførte studier så er en master i ledelse og organisasjonspsykologi godt egnet, spesielt hvis du sikter deg inn på lederstillinger høyere opp i en bedrift. En master i strategisk markedsføringsledelse passer også godt til kunnskapene du får i dette studiet.

I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Kontakt msc [at] bi [dot] no for mer informasjon.

Karrierevegar

Etter utdanningen i Retail Management kan du eksempelvis starte din egen butikk, lede butikksentre eller jobbe innenfor de mange leddene som berører varehandelen. De store kjedene trenger også mer kompetanse til sine stillinger i sentrale administrasjoner.

Det er mange muligheter, blant annet innen:

  • Markedsanalyse. Bruk ferdighetene dine til å lære mer om kundene.
  • Butikkutvikling. Jobb med å finne spennende konsepter som øker butikkenes lønnsomhet.
  • Konsulent. Hjelp butikker og kjeder med å løse ulike problemstillinger. Du får innblikk i mange ulike bransjer, og en variert arbeidsdag.
  • Reklame. God og kreativ reklame, både i tradisjonelle og sosiale medier, er viktig for å skille seg ut i markeder med høy konkurranse.
  • Logistikk. Butikkjeder er veldig opptatte av å optimalisere drift. Hvis du er flink med tall er dette en god mulighet å sikte seg etter.
  • Franchiser. Mange unge ønsker i dag å bli franchise-taker, noe som betyr at de eier og driver sin egen butikk etter et velkjent kjedekonsept. Rema 1000 og Narvesen/7-11 er gode eksempler på dette.

Tilbys ved:

  • Handelshøyskolen BI - campus Bergen
  • Handelshøyskolen BI - campus Oslo