× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.

Støperifag

favoritt ikon

Vidaregåande

Du får grunnlag for yrkesutøvelse innen forming og støping av komponenter og detaljer som inngår i annen produksjon.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er støper.

Varighet

To år på skole og to år i bedrift

Opptakskrav

Du må ha fullført grunnskole for å begynne på Vg1

Utdanningsløp

Utdanningsløpet i vidaregåande opplæring vil bli endra til skuleåret 2020-2021. Alle endringane er ikkje avgjort endå, men Utdanningsdirektoratet har oversikt over siste nytt om fagfornyelsen på sidene sine. Du kan òg sjå ein førebels versjon av det nye utdanningsløpet hos Vilbli.no.

Utdanningsløpet i videregående opplæring er i endring. Til skoleåret 2020-2021 er det fortsatt gammelt utdanningsløp som gjelder for Vg2 og Vg3, men dette vil endres til senere skoleår. Disse endringene er enda ikke fastsatt. Utdanningsdirektoratet har oversikt over siste nytt om fagfornyelsen på sine sider.

2. År

Vg2 eller opplæring i bedrift

3. År

Vg3 eller opplæring i bedrift

Utdanningsløp

Utdanningsløpet i vidaregåande opplæring vil bli endra til skuleåret 2020-2021. Alle endringane er ikkje avgjort endå, men Utdanningsdirektoratet har oversikt over siste nytt om fagfornyelsen på sidene sine. Du kan òg sjå ein førebels versjon av det nye utdanningsløpet hos Vilbli.no.

Utdanningsløpet i videregående opplæring er i endring. Til skoleåret 2020-2021 er det fortsatt gammelt utdanningsløp som gjelder for Vg2 og Vg3, men dette vil endres til senere skoleår. Disse endringene er enda ikke fastsatt. Utdanningsdirektoratet har oversikt over siste nytt om fagfornyelsen på sine sider.

2. År

Vg2 eller opplæring i bedrift

3. År

Vg3 eller opplæring i bedrift

Læreplan

Læreplan i støperifaget Vg3 / opplæring i bedrift

Støperifaget skal legge grunnlaget for yrkesutøvelse innen forming og støping av komponenter og detaljer som inngår i annen produksjon. Faget skal derfor bidra til en helhetlig forståelse av produksjonsprosesser og produkter i et vidt spekter av bedrifter, og imøtekomme krav til kvalitet. Støperifaget skal bidra til å utvikle omstillingsdyktige fagfolk til bedrifter i kontinuerlig utvikling.

Opplæringen skal bidra til at lærlingen utvikler faglig innsikt og evne til nøyaktighet i arbeid med materialer, maskiner og prosesser. Videre skal opplæringen bidra til at lærlingen utvikler forståelse for kostnadseffektiv og sikker produksjon i tråd med bedriftens og kundens krav. Opplæringen skal også bidra til at lærlingen behersker prosessen fra idé til ferdig produkt. Helse, miljø og sikkerhet skal stå sentralt i opplæringen.

Opplæringen skal legge til rette for variert trening i støperiteknikker. Materiallære, maskinteknologi og prosessteknologi skal ha en sentral plass. Opplæringen skal legge grunnlag for refleksjon og opplevelse av mestring. Opplæringen skal også legge til rette for selvstendig arbeid, innsikt i bedriftens organisering og kultur og utvikling av samarbeids- og kommunikasjonsevner.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er støper.

Velg sted

Vel fylke

Velg fylke og kommune for å få informasjon tilpasset ditt behov.

Fylker markert med * har ikke levert informasjon om lærebedrifter, opplæringskontor og lærlinger til utdanning.no.

Velg kommuner i Agder
Velg kommuner i Innlandet
Velg kommuner i Møre og Romsdal
Velg kommuner i Nordland
Velg kommuner i Oslo
Velg kommuner i Rogaland
Velg kommuner i Svalbard
Velg kommuner i Troms og Finnmark
Velg kommuner i Trøndelag
Velg kommuner i Vestfold og Telemark
Velg kommuner i Vestland
Velg kommuner i Viken

Yrke og arbeidsliv

Mer om yrkesfaglig videregående opplæring

Les mer om forskjellen mellom fagbrev, svennebrev og yrkeskompetanse samt om lærling.

Samarbeid skole-arbeidsliv

Her får du oversikt over samarbeidsavtaler i faget yrkesfaglig fordypning inngått mellom videregående skoler og bedrifter.