FU-operatør (ROV-pilot)

Thomas Eriksen Bru vraket idretten for å kunne fly under vann som ROV-pilot. Det har han ikke angret på.
Fu-operatør Thomas Eriksen Bru på jobb.
Thomas Eriksen Bru, 27 år
FU-operatør (ROV-pilot)
DeepOcean, Haugesund
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Ved hjelp av ROV, fjernstyrte undersjøiske armer og maskiner, utfører vi oppdragene vi har.»
― Thomas Eriksen Bru
Publisert: 06.04.2020
«Ved hjelp av ROV, fjernstyrte undersjøiske armer og maskiner, utfører vi oppdragene vi har.»
― Thomas Eriksen Bru
«Dette er en jobb med mye variasjon, det er så mye å utfolde seg i.»
― Thomas Eriksen Bru

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Førstevalget mitt da jeg søkte på videregående skole var faktisk idrett. Men før jeg skulle begynne der leste jeg på nettet om ROV-piloter, og ble ekstremt fascinert. Jeg syntes det hørtes kjempespennende ut. Så jeg sendte faktisk brev til skolen og spurte om jeg kunne få bytte, og det fikk jeg heldigvis. Jeg er storfornøyd med valget mitt, og har aldri angret.

Image
ROV-pilot Thomas Eriksen Bru sitter med en kollega foran mange skjermer hvor de kan se de undersjøiske operasjoner de jobber med.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Som ROV-pilot jobber jeg offshore på båt, og går derfor i rotasjon. Hovedsakelig foregår arbeidet i Nordsjøen, da er jeg to uker på jobb og har fire uker fri. I perioder jobber vi også i Mexico eller i Afrika. Da er vi fire uker på jobb og har åtte uker fri, ettersom det går bort mer tid på reising. Når vi er ute, jobber vi i team på som oftest seks stykker. ROV-en skal bemannes døgnet rundt, og teamene på båten veksler mellom å gå dag- og nattskift. Når vi begynner på skiftet, er det alltid et «skift handover», hvor vi får oppdatering og status fra forrige team.

Jobben til en ROV-pilot er todelt. Den ene delen er flygingen. Da er vi piloter i stolen, med mange skjermer foran oss. Noen skjermer sørger for ren informasjonsflyt, mens andre gir direkte bilder hvor vi kan følge arbeidet vi gjør under vann. Ved hjelp av ROV, fjernstyrte undersjøiske armer og maskiner, utfører vi oppdragene vi har. Akkurat nå jobber vi for eksempel med å installere et juletre, som skal kontrollere olje og gass fra brønnen. Jeg har også vært med på å installere moduler store som fotballbaner.  
Mange av oppdragene vi utfører er planlagt flere år i forveien, bestilt av selskaper som Equinor eller Aker BP. Det kan være vedlikeholdsoperasjoner, eller nye installasjoner. Oppdragene er detaljplanlagt av ingeniører på land, slik at vi vet akkurat hvordan vi skal og kan håndtere jobben. Sikkerhet er en viktig del av jobben, og det er heldigvis flinke ingeniører på land som sørger for beregninger på dette. Det er likevel viktig å ha et høyt fokus på sikkerhet, ting kan skje. Når vi jobber sammen som vi gjør i team, hjelper alle hverandre.

Den andre delen av jobben er praktisk arbeid. En ROV-pilot er også ansvarlig for vedlikehold av maskinene. Variasjonen gjør yrket spennende og utfordrende. Du må kunne både mekanikk og elektronikk. Du får utfolde deg innen flere fagfelt, samtidig som det stadig kommer oppdateringer. Nye modeller, ny elektronikk og ny design.
Til vår fordel er det stadig utvikling. En gang i blant er vi på kurs for å oppdatere oss, men som oftest skjer det på jobb.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg gikk elektro første året på videregående, og automatisering andre året. Deretter er det to og et halvt år som lærling som ROV-pilot. Det er lærlingtiden som er alfa og omega for dette yrket. Samtidig er det viktig å være praktisk anlagt, og ha interesse for elektro, hydraulikk og mekanikk. Det er mye praktisk arbeid. Man bør i tillegg være brukbart god i engelsk. Alt av skriftlig informasjon, manualer og så videre er på engelsk. I tillegg snakker vi stort sett engelsk på båten, ettersom det er mye internasjonalt mannskap, særlig om vi er i Afrika eller Mexico. Det at man behersker språket handler også litt om sikkerhet, som er et viktig moment ombord. Jeg tror samtidig at har man nok stå-på-vilje, så lærer man seg alt. Iver er veldig viktig.   

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Dette passer ikke for folk som sliter med å være borte fra familien i lange perioder. Heller ikke for dem som synes det er tungt å jobbe tolv timer eller lengre i strekk. På jobb har vi tolv-timers skift, og av og til lengre om det trengs.

Image
Bildet viser en av ROV-ene ROV-pilot Thomas Eriksen Bru styrer.
Lisens
1

Hva liker du best med yrket ditt?

– Dette er en jobb med mye variasjon, det er så mye å utfolde seg i, og det liker jeg veldig godt. Det skjer hele tiden en utvikling i denne bransjen, og så det er alltid noe å sette seg inn i. Da blir man ikke lei. Det er også godt samhold på jobb. Jeg synes også det fungerer bra med rotasjonen jeg har. Jeg får mye tid hjemme, og tid til dem der og hobbyer jeg liker å drive med.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er et vanskelig spørsmål. Jeg kan ikke komme på noe jeg ikke liker. De hjemme kan synes jeg er mye borte, men jeg synes samtidig at det jeg får gjort hjemme når jeg har fri, veier opp for tiden jeg er borte.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Man må være praktisk. De mer teoretisk anlagte kan utfylle kompetansen i teamet, men alle ROV-piloter må likevel jobbe med praktisk vedlikehold.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Jeg kunne jobbet innen oppdrett. Der er det behov for overvåkning og vedlikehold under vann. En annen mulighet er å drive med skattejakt. Det fins de som lever av å lete etter skip som har forlist med store verdier. Ellers kan en ROV-pilot jobbe innen Forsvaret, for eksempel med minesøk, eller jobbe med vindmøller til havs. Etter ti års yrkeserfaring som pilot kan man også ta seg en kontorjobb som ingeniør. Da har man fått så stor kompetanse innen feltet at man kan ta ansvar for å planlegge jobbene.  

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Startlønnen for en fersk pilot er 540 000 kroner i året. Tillegg kommer utenom, som for eksempel nattillegg.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Da jeg søkte, var det få læreplasser i Norge. Og akkurat nå er det jo ikke et hett oljemarked i Norge, så det påvirker også jobbmarkedet for piloter.

 

 

 

Tilhørende utdanninger

Fjernstyrte undervannsoperasjoner

Du lærer å betjene, reparere og vedlikeholde fjernstyrte undervannsfarkoster.

Finn studier