× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Skipper Knut Semb i styrehuset på fiskefartøyet Flo.

YrkesintervjuSkipper på fiskefartøy favoritt ikon

– På de aller beste dagene er sjøen vindstille, sola skinner og fangsten er god, smiler Knut Semb.

Knut Semb
54 år
Skipper på fiskefartøy
Selvstendig næringsdrivende med reketråleren Flo på Hvasser – Færder kommune

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Faren min var deltidsfisker, og jeg var med fra jeg var en neve stor. Da jeg skulle velge yrke, var det innlysende at jeg også skulle bli fisker, og det har jeg ikke angret på. Faren min fisket torsk, sild og pigghå. Nå er Oslofjorden nærmest fisketom, og jeg tråler etter reker og kreps. Det er snart 40 år siden jeg kjøpte min først båt. 

img_6891.jpg

Knut Semb i oljehyra holder en hvit plastkasse fylt med reker.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Dette er helårsarbeid og jeg jobber alene om bord. Jeg har en 12.5 meter lang reketråler på Hvasser i Færder Kommune. Jeg står opp før fuglene, og er om bord i båten ved firetiden om morgenen. Starter opp, kaster fortøyningene og kjører utover mot Færder fyr. Jeg får med meg fantastiske stjernehimler og flotte soloppganger.

Jeg kjører som regel en time fra bryggen, og setter trålen ved femtiden. Det er forbudt å sette trål innenfor grunnlinjen før klokken fem. Jeg slipper trålen ut til den når bunnen av havet. I dag var jeg på 150 meter. Trålen har hjul og triller på bunnen og tar med seg reker og kreps. I dag dro jeg trålen i fem timer, andre dager er det opptil 10 timer. Mens trålen er ute sitter jeg oftest i skipperstolen, spiser litt, snakker med kollegaer og passer på.

Jeg aner ikke om jeg har fangst før jeg har vinsjet inn trålen, og det er spennende! I dag fikk jeg cirka 100 kilo reker. Jeg har plass til cirka 900 kilo i kummen, så der er det oftest, og dessverre, veldig god plass etter at jeg har fått om bord fangsten. 

Jeg sorterer og koker fangsten på vei inn til fiskemottaket. Mottakeren tar imot meg og sammen får vi fangsten i land, veier og skriver sluttseddel. Så gjenstår det å skylle kassene og gå hjem.

Det er sjelden jeg har fem dager på havet i uken. Været bestemmer om jeg kan reise ut, og fredager har jeg oftest reparasjon -og vaskedag.

Ingen år er like. I år har været vært så urolig at enten har rekene gått grunnere enn det vi har lov til å tråle, eller så har de befunnet seg høyere enn trålen. Årets vinter har vært tidenes rekord for dårlig vær.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Etter ungdomsskolen jobbet jeg ett år på fiskebåt og tok det som het fiskerifagskolen i Farsund. Den ble etter hvert nedlagt. Jeg tok et ettårig kurs og fikk kystskippereksamen og sikkerhetskurs for fiskere.

For å kjøre min båt må jeg ha kystskippersertifikat klasse C og sikkerhetskurs for fiskere. Det er andre regler som gjelder sertifikat for fartøy over 15 meter.

Det er mange veier å gå for å bli skipper på fiskefartøy. En vei er å ta fagbrev i fangst og fiske, og bygge på med toårig fagskole på linjen for maritime og fiskerifag.   

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Jeg var selv mye sjøsyk, men det gikk seg til. Det er mye bevegelse om bord, og er du verken i relativt god form og ikke interessert i å fiske, så passer ikke dette yrket. Å stå opp grytidlig er en tilvenningssak. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det beste er sol, lite sjø og stor fangst. Vi reketrålere stiller opp for hverandre, og jeg har gode kollegaer.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Dårlig vær og dårlig fangst gjør noe med humøret. Kona mi merker med en gang om jeg har hatt en tøff dag.

img_6901.jpg

En rød og hvit reketråler med teksten Flo på taket
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du bør være rolig, trives i eget selskap, villig til å ta et skikkelig skippertak og være sjøsterk. Det kommer godt med å være litt modig. Det kan være litt småskummelt i sterk strøm og mørke. En stor fordel å være fingernem, og å kunne ha en plan B.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De aller fleste jobber på egne båter. Hvis jeg ikke kunne fisket her i Færder, ville jeg tatt hyre i Lofoten. Noen fiskere overtar en gang iblant driften av fiskemottak. Med kystskippersertifikat kan du for eksempel kjøre mindre ferger og passasjertrafikk opp til en viss grense. Du kan videreutdanne deg i maritime fag eller i akvakultur. For å jobbe på industritråler kreves det flere sertifikater.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– En vanlig lønn ligger mellom 400 000 og 500 000 kroner i året. Noen tjener mye mer, men også mindre. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg tror sjansene er ganske gode, hvis du er villig til å flytte på deg. Et godt råd er å prøve en sesong på fiskebåt før du bestemmer deg.

Tekst:
Bente Haraldstad Delmas
    • Du bør være rolig, trives i eget selskap, villig til å ta et skikkelig skippertak og være sjøsterk
    • Vi reketrålere stiller opp for hverandre og jeg har gode kollegaer.
    • Jeg aner ikke om jeg har fangst før jeg har vinsjet inn trålen og det er spennende!

Yrkesbeskrivelser