× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Portrettbilde av reservedelsekspeditør Nicholas Andersen Tovås

YrkesintervjuReservedelsekspeditør favoritt ikon

– Jeg tenker at yrket passer for folk som er detaljorienterte og serviceinnstilte, og som liker å ha orden rundt seg. Du bør jo gjerne også ha en bilfaglig eller teknisk interesse, sier reservedelsekspeditør Nicholas Andersen Tovås.

Nicholas Andersen Tovås
26 år
Reservedelsekspeditør
Autoria Kolbotn AS

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det var egentlig ingen spesiell grunn til at jeg valgte å bli reservedelsekspeditør. Faren min er tidligere sjef for skadeavdelingen ved Autoria, og en sommer trengte hjelp på delelageret og det ble meg. Jeg skulle egentlig i militæret til høsten det året, men så fikk jeg problemer med ryggen og ble værende ved Autoria. Etter å ha jobbet på delelageret i to år gikk jeg litt i tenkeboksen for å finne ut av hva jeg egentlig ville gjøre. Jeg trivdes såpass godt i jobben min at det falt seg naturlig å satse videre på yrket som reservedelsekspeditør. Det var litt hell i uhell kan man si.

reservedelsekspeditor3_anita_olsen_stobakk.jpg

Reservedelsekspeditør Nicholas sjekker bestillinger på delelageret
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Det første vi gjør om morgenen er å skrive ut lister over deleleveranser som kommer på morgenen. Vi tar imot deler to ganger om dagen, men antall leveranser per dag varierer fra bedrift til bedrift. Autoria Kolbotn har en leveranse som leveres kvelden i forveien og står klart til oss på morgenen, og en leveranse litt senere på ettermiddagen. Listene vi skriver ut har egne nummer som spesifiserer hvilke jobber delene er bestilt til. De blir hengt opp på kasser som er stilt opp, og planlagt tre dager frem i tid. Delene sorteres deretter i riktig kasse slik at mekanikerne kan plukke delene de trenger derfra.

Man må også gjennomgå og svare på e-poster fra andre avdelinger på huset og fremmedverksteder, samt e-poster og telefoner fra kunder. Vi tar ofte imot dekkleveranser og går over fakturaer fra diverse leverandører. I tillegg sørger vi for å holde orden på lageret. Reservedelsekspeditører må også bistå mekanikere eller selgere med plukking av deler fra lageret som er bestilt inn til spesifikke jobber eller til kunder. 

Som reservedelsekspeditør kan man være både bak på lageret og i fronten ved kundemottaket. På lageret har man ansvar for å holde øye med lagerbeholdningen og sørge for at bedriften til enhver tid har deler på lager som vi vet det går mye av, og deler som vi generelt skal ha inne. Det er jo fryktelig kjedelig å sende kunder hjem fordi vi ikke har de riktige delene på lager. Derfor prøver vi å unngå at dette skjer så langt det lar seg gjøre, men noen ganger glipper det jo så klart. Dersom man jobber i front ved bedriften har man gjerne også litt mer administrative oppgaver og kundekontakt, i tillegg til alle de andre arbeidsoppgavene.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg jobbet to år i praksis før jeg bestemte meg for å ta utdannelsen, derfor trengte jeg kun to år med skolering for å ta fagbrev. Jeg studerte på kveldstid i to år for å ta opp den faglige delen og motta fagbrev. I etterkant av dette skal man også gjennomføre et kursløp ved et lokalt opplæringskontor i bilfag for å bli sertifisert delemedarbeider. Jeg studerte egentlig idrettsfag så jeg tok jo ikke den «vanlige» veien inn i feltet.

Om en ønsker å utdanne seg til å bli reservedelsekspeditør kreves det tradisjonelt sett Vg1 Teknikk og industriell produksjon eller Elektrofag, Vg2 Kjøretøy og Vg3 Reservedelsfag og opplæring i bedrift. Eventuelt kan man ta fagbrev som praksiskandidat dersom man oppfyller kravene for dette.

Hvem passer ikke dette yrket for?

For å arbeide som reservedelsekspeditør bør man være detaljorientert og i relativt god fysisk form, fordi jobben kan innebære mye fysisk arbeid som tunge løft, bæring og lignende. Utenom det er det egentlig ikke noe spesielt som tilsier at man ikke kan passe til yrket.

Hva liker du best med yrket ditt?

Først og fremst så er det jo varierte arbeidsoppgaver, alt fra fakturering og kundeservice til lagerarbeid. Det bidrar til at dagene ikke blir fryktelig ensformige. Det er kanskje det jeg setter mest pris på tror jeg. Man treffer også på mange mennesker i denne jobben, både kunder og medarbeidere kommer innom deledisken flere ganger i løpet av en dag.

Ellers, jobber jeg som regel fra 07.30 til 15.30 eller fra 08.00 til 16.00 i hverdagene og har fri i helgene. Det er veldig deilig og er absolutt en bonus med jobben. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Tja, hva kan det være da? Dager når man er alene – når kollegaer er syke eller er hjemme med syke barn, da kan det bli litt hektisk. Spesielt når mye skjer på en gang og man må velge hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres først. Iblant hender det jo så klart at man treffer på litt kranglete kunder, men det må man jo bare leve med. De aller fleste er hyggelige og ålreite å ha med å gjøre.

reservedelsekspeditor2_anita_olsen_stobakk.jpg

Reservedelsekspeditør Nicholas arbeider ved delelager disken
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jeg tenker at yrket passer for folk som er detaljorienterte og serviceinnstilte. Folk som liker å ha orden rundt seg. Du bør jo gjerne også ha en bilfaglig eller teknisk interesse. Det er viktig. Man må også kunne takle, en til tider, stressende hverdag. Ting kommer ofte i rykk og napp. Om du er alene på jobb og telefonen ringer, du har e-poster å svare på, kunder du må betjene og mekanikere du må bistå, kan det fort bli litt stressende. I dekksesongen på høsten og våren når folk skal skifte dekk på bilene sine er det ekstra mye press rundt dette med dekkbestillinger og prisforespørsler. Vi går også gjennom dekkhotellene for å se hvilke kunder som har behov for nye dekk slik at vi kan oppsøke dem og komme med anbefalinger.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Som sertifisert reservedelsekspeditør er det ikke så mange andre veier du kan gå oppover med mindre du ønsker å jobbe med kundemottak innad i bedriften du er ansatt ved, men det tar deg jo litt ut av delelageret og er en litt annerledes stilling.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

Når det gjelder lønn er det litt individuelt og vanskelig å si, men delemedarbeidere lønnes generelt etter tariffavtale.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg var heldig og fikk denne jobben på grunn av personlige relasjoner, så jeg har ikke så mye erfaring med akkurat det. Som regel finnes det kun 1–2 stillinger for reservedelsekspeditører ved de fleste verksteder eller bilforretninger. Så det er nok litt større konkurranse om jobbene for oss enn det er for bilmekanikere for eksempel.

Tekst:
Anita K. Olsen Støbakk
    • Etter å ha jobbet på delelageret i to år gikk jeg litt i tenkeboksen med meg selv for å finne ut av hva jeg egentlig ville gjøre. Jeg trivdes såpass godt i jobben min at det falt seg naturlig å satse videre på yrket som reservedelsekspeditør. Det var litt hell i uhell kan man si.
    • Jeg tenker at yrket reservedelsekspeditør passer for folk som er detaljorienterte og serviceinnstilte. Folk som liker å ha orden rundt seg. Du bør jo gjerne også ha en Bilfaglig eller teknisk interesse.
    • Dager når man er alene – når kollegaer er syke eller er hjemme med syke barn, da kan det bli litt hektisk. Spesielt når mye skjer på en gang og man må velge hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres først.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser