Få gratis karriereveiledning på Karriereveiledning.no

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Interessen for å bli helikopterpilot ble til på ungdomsskolen. Jeg ville gjøre noe ekstraordinært i arbeidsuken. Jeg kontaktet skolen European Helikopter Center og spurte om jeg kunne skygge jobben som helikopterpilot i en uke. Til min store overraskelse var svaret positivt og jeg ble forelsket i yrket. Miljøet var en avgjørende grunn til valget. Vi er en liten og veldig sammensveiset gruppe. 

Bilete
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber som helikopterinstruktør på fagskolen European Helikopter Centre på Torp og hver dag har jeg har cirka fire turer med forskjellige elever. En økt starter gjerne med at eleven har klargjort helikopteret og brifer meg om vær og forhold. Sammen tar vi en siste visuell sjekk, for å sjekke at alt er som det skal før vi setter oss inn. Deretter snakker eleven med tårnet, får klarering, går gjennom sjekklisten og starter. Hvilken øvelse jeg gjennomfører avhenger av hvor eleven er i utdanningen.

Under flyvningen instruerer jeg eleven slik at eleven blir rustet til å jobbe som selvstendig pilot. Sikkerheten står i høysetet, men også effektivitet. Et helikopter har kun en viss mengde kraft og det må benyttes på riktig måte. Jeg flyr Robinson R44 som har kapasitet til cirka tre timer i luften. De er mest brukt til elevflyving, sightseeing og til privatpersoner.

Flyturene varer oftest litt over en time. Noen dager kan jeg ha en lang tur med en elev. Det kan være for eksempel til Hamar eller Sverige for at eleven skal lære å navigere. Etterpå setter vi oss ned og har en samtale om turen.

Elevene flyr i tolv til femten måneder før de før de flyr opp med en eksaminator.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg valgte idrettslinjen på videregående. Jeg fikk studiekompetanse, men det er ikke nødvendig for å bli helikopterpilot. Etter videregående tok jeg et pauseår og jobbet med vanskeligstilte barn. Så søkte jeg meg inn her. Det er opptaksprøver med generell engelsk, matte og fysikk. Kravene er overkommelig for de fleste. Da jeg fikk studieplass måtte jeg gjennom en omfattende medisinsjekk. Grunnkurset varte i 12 måneder. Deretter tok jeg valgfritt tilleggskurs for å kunne fly kun på instrumenter, ved dårlig sikt.

Utdanning er trinnvis, og antall timer i luften er avgjørende for hvilke oppdrag og videreutdanning du kan ta. Selv ville jeg bli instruktør og inntakskravet til det kurset er 250 timer. For å få nødvendige timer samarbeidet jeg med mekanikerne og fikk testfly helikopteret etter service. Jeg leide også helikopter privat for å samle flytid. Selve instruktørkurset var 30 timer i helikopter og tre uker teori.

Før utdannet mange seg utenlands, men med lånekassens hjelp er det gunstigere å bli helikopterpilot i Norge.

Veien de fleste går, etter at de er ferdig på denne skolen, er å jobbe en tid som bakkemannskap/taskspesialist i et helikopterfirma. Det er for å få innsyn i hvordan lasteflyvning fungerer. Det er en slags lærlingtid og etter en tid kan man starte som trainee, og lære å fly med last.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Kommer du ikke gjennom medisintesten, så passer det ikke for deg.    

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg har en spektakulær arbeidsplass og utsikten forandres daglig med vær og rute. Det aller beste er friheten i luten. Som instruktør gir det meg en god mestringsfølelse å bidra til at elevene utvikler seg.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Dagene kan bli litt lange. Ellers kommer jeg ikke på en ting jeg ikke liker. 

Bilete
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du bør være omgjengelig, strukturert, utholdende, være god på å ha en plan B og alltid være forberedt på eventuelle utfordringer. Vær og vind ser til tider annerledes ut på bakken enn i luften. Det må du kunne forutsi, og være tilpassingsdyktig i ulike situasjoner. Stresshåndtering lærer du gjennom utdanningen, øvelse gjør mester. Mange tror at yrket er uoppnåelig, men høyde og vekt er ikke som mange tror, avgjørende for å komme inn på studiet.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan bli lasteflyver, jobbe offshore, med søk og redning, politi, ambulanse, VIP-transport, sightseeing, fly jegere som jakter fra luften, være instruktør og fly skogvoktere. Utenlands kan du for eksempel spre kjemikalier til landbruket. Man kan være pilot for ekspedisjoner og for forskning. Mulighetene er mange og avhenger av eventyrlyst og livssituasjon.

Yrket er bygget opp på antall flytimer. Jeg har litt over 300 timer i luften og har fløyet litt over tre år. Når jeg får cirka tusen flytimer vil jeg kunne søke på større jobber. På sikt vil jeg aller helst jobbe offshore eller som politihelikopterpilot. Det betyr om et par år.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det avhenger av erfaring. Jeg med få timer, har mye mindre betalt enn en med mange timer. Jeg tjener 450 000 i året. I toppjobber kan man tjene opptil et par millioner.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– I dag er det stort behov for helikopterpiloter. Mange blir headhuntet på skolebenken og verden trenger helikopterpiloter i årene framover.

Tekst:

Før utdannet mange seg utenlands, men med lånekassens hjelp er det gunstigere å bli helikopterpilot i Norge.
Som instruktør gir det meg en god mestringsfølelse å bidra til at elevene utvikler seg.