× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Ambulansearbeider Erik Ødegård sitter i en svart lenestol, han har på rød jobbuniform.

YrkesintervjuAmbulansearbeider favoritt ikon

– Vi ambulansearbeidere har alle et minne vi alltid vil ha med oss. Sånn er det bare å være førsteinstans ved ulykker, eller andre alvorlige hendelser, sier Erik Ødegård.

Erik Ødegård
34 år
Ambulansearbeider
Sentrum ambulansestasjon, Oslo

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg er glad i møte nye mennesker og her har jeg en ekstremt stor variasjon i menneskene jeg møter. Jeg har vært med på alt fra fødsler i ambulansen og til eldstemann som var 104 år. Jeg har en stor motivasjon for å hjelpe mennesker, men skal ikke legge skjul på at det adrenalinfylte med dette yrke også er en motivator. Når jeg kommer på jobb kan jeg ikke forutse hva dagen vil bringe. Alt fra alvorlige ulykker, livstruende syke mennesker og overdoser, til å flytte en pasient fra et sted til ett annet, er min arbeidsdag. For min del er jeg veldig glad i jobben og har ikke angret et sekund på valget. Jeg vil vel si at jeg får brukt alle mine gode sider når det kommer til småprat, trygghet og det å gi folk en følelse av å være godt ivaretatt i en vond situasjon.

img_4249.jpg

Erik Ødegård i røde jobbklær sjekker det medisinske utstyret i ambulansen.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Når jeg kommer på jobb finner jeg ut hvem som er makkeren min. Som ambulansearbeider har jeg ikke tilgang til medisiner og må jobbe med en makker som er kurset i medisinbruk. En vakt starter alltid med å sjekke bilens funksjoner og at alt utstyr er på plass og fungerer. Stort sett blir vi fort sendt på oppdrag. Det er Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral, AMK, som tar imot bestillinger for alle oppdrag.

I går kveld var vi ute på seks oppdrag og det var en vanlig dag. Vi har tre kjørekoder. Kjørekode 1 er akutte oppdrag med blålys og sirener. Kode 2 er oppdrag som skal gjennomføres med en gang uten blålys og sirener. Kode 3 er planlagte oppdrag som fra legevakt – mellom sykehus – eller fra sykehus og hjem.

Ved kode 1 oppdrag er det mistanke om livstruende tilstand, vi responderer deretter og kommer oss så fort som mulig til stedet. Underveis må vi passe på egen sikkerhet og de rundt oss. Vi tar med oss nødvendig utstyr, skynder oss til pasienten og setter i gang tiltak direkte. Vi jobber som et team, og bytter på å ha pasientkontakten. En kjører og en er med pasienten bak i bilen. Avhengig av helsetilstanden overvåker vi pasienten og vurderer tilstanden regelmessig. Framme ved sykehus på kode 1 kan vi be om et medisinsk team som møter oss ved mottaket. Vi følger bårepasienter inn på sykehus og gir en overlevering om funn vi har gjort.

Vi har alt fra livstruende syke, til mindre syke. Vi har ofte med pårørende og har et stort ansvar både for pasienten og de pårørende.

Oslo sentrum er blant stasjonene i Norge med mest turer. Cirka 1100 turer i året per ansatt i 100 % stilling. Vi får ikke alltid tid til å spise, men stort sett får vi et pust i bakken mellom oppdragene. Jeg jobber i tredelt turnus i ukedagene og todelt turnus i helger. De fleste av oss har en fast makker, men jobber ofte med andre på grunn av vaktbytter.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det vanlige løpet er Vg1 Helse og oppvekstfag. Vg2 Ambulansefag og deretter toårig opplæring i bedrift. Jeg har et fagbrev fra før i industrielt næringsmiddelfag. Fordi jeg allerede hadde et fagbrev kunne jeg kunne skrive av mange fag for å utdanne meg til ambulansearbeider, og tok kun realfagene Vg1 og Vg2. Deretter var jeg lærling i to år. Inkludert i lærlingtiden tar du kompetansebevis for utrykning. Vi går gjennom fysiske tester og du må være i normalt god form. Helsekravene for å kunne kjøre utrykning er strenge når det gjelder hørsel, syn, mobilitet og en diverse diagnoser.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det passer ikke for dem som ikke fyller kravene til å kjøre utrykning eller for dem som ønsker en forutsigbar jobb. Du må vite at du kan håndtere ganske krevende situasjon som å se alvorlig skadde og døde mennesker. Du bør reflektere rundt dette før du velger utdanningen. Vi er ofte førstemann til trafikkulykker og noen ting blir vi aldri vant til. Jeg tror alle ambulansearbeidere har hendelser og inntrykk de aldri kommer til å de glemme.

 Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker turnus, uforutsigbarheten og kollegaene. Vi kommer tett på hverandre og må fungere sammen sosialt. Vi er vaktlag på 14 personer og er ofte sammen også på fritiden. Selv gikk jeg Birkebeineren i mars sammen med kollegaer.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg liker minst de vi prøver å hjelpe men som ikke viser oss respekt og er ufine mot oss.

img_4258.jpg

Erik Ødegård i ambulansen og klar til utrykning.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De aller, aller fleste jobber på ambulanser. Etter å ha vært ambulansearbeider i et år kan du ta et kurs, bli fartøysjef og få medisinansvar. Det kalles Fag 2 og er et tre ukers intensivt kurs med utsjekk. Det er mitt neste skritt.

Du kan videreutdanne deg til paramedic som er en bachelor og åpner mange dører. Som paramedic kan du jobbe på legevakt, luftambulansen, akuttmottak og offshore. Det åpnes stadig for nye muligheter.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Det aller viktigste er at du bryr deg om andre. Du må være sosial og utadvendt. Du skal prate med mange i løpet av en arbeidsdag og oftest ta initiativ til å snakke. Du må være løsningsorientert og selvstendig. Vi er ofte bare to personer på stedet og løser de fleste situasjoner selv. Du må like litt adrenalin, fart og spenning.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Med ti års ansiennitet er grunnlønnen på 420 000 i året og på toppen kommer det cirka 120 000 kroner i diverse tillegg.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– I dag kan du ta en bachelor i paramedic og det utdannes kanskje flere enn det er behov for. Du må belage deg på å være fleksibel og være vikar i perioder.

Tekst:
Bente Haraldstad Delmas
    • Vi er ofte førstemann til trafikkulykker og noen ting blir vi aldri vant til.
    • Når jeg kommer på jobb kan jeg ikke forutse hva dagen vil bringe.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser