× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
 Hans Morten Rachløw i hvit uniformskjorte med fire striper på skulderklaffen, lener seg mot en dørkarm i motorrommet.

YrkesintervjuMaskinsjef favoritt ikon

Hans Morten Rachløw ser en kjempespennende framtid med miljøvennlige og autonome båter. – Nå kommer det endelig noe nytt i skipsfarten, sier han.

Hans Morten Rachløw
62 år
Maskinsjef
Bastø Fosen, Horten – Moss

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Onkelen min var sjømann og reiste rundt i verden som navigatør. Han hadde nok en stor medvirkning på mitt yrkesvalg. Jeg hadde en stor interesse for motorteknikk og begynte i min tid på yrkesskolen. Det kom en yrkesveileder til yrkesskolen og informerte om yrket. Jeg bestemte meg for at jeg skulle være maskinsjef før jeg var 30 år. Som sagt så gjort. Jeg fikk sertifikatet som 27-åring og det kan kalles en superkarriere i sjøfartsyrket den gangen. Jeg er godt fornøyd med valget og føler jeg har vært privilegert som jobber med hobbyen min.

img_4127.jpg

Hans Morten Rachløw i uniform med øreklokker på inspiserer motoren med lommelykt. Rundt han er det metallgelender, ventilasjonsrør og elektriske skap.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg er maskinsjef på fergen mellom Horten og Moss. Det er en overfart på 30 minutter med plass til 200 personbiler og cirka 600 passasjerer. Jeg har ansvar for alt teknisk utstyr om bord. Er det noe galt så ringer de meg i kontrollrommet. På en vanlig dag har vi cirka 16 overfarter og jeg jobber turnus. En uke natt og en uke dag, og så har jeg 14 dager fri. Vanligvis sitter jeg på kontrollrommet og følger med på skjermer som viser trykk, temperatur og tilstand på maskineriet. Når vi ligger stille, om natten, driver vi med vedlikehold. Vi har daglig ettersyn av teknisk utstyr, utbedringer, reparasjoner og logistikken på at vi har alt vi trenger om bord. Det kalles prediktivt vedlikehold og betyr å kontrollere utstyret før noe går galt. Vedlikeholdsprogrammet følger gangtimer og tid. Ved brann og evakuering er jeg slukkeleder i maskinområdet. Hver uke har vi brann og evakueringsøvelser. Jeg er også heldig som har personalansvar for en av bransjens få kvinnelige motormenn. Det er gøy!

Når noe skjer må jeg gå inn i situasjonen for å få ting til fungere igjen og utbedre problemet. Vi har dager hvor det ikke skjer noen ting og andre dager hvor det stadig skjer noe. Når vi er i land skal jeg alltid være i maskin- eller kontrollrommet. Er det godt vær kan jeg bevege meg opp på dekk under overfarten. De dagene det er tåke og dårlig vær, eller mye trafikk, må jeg være i maskinen gjennom hele vakten.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det er en byggeklossutdanning å få nødvendige sertifikater som sjømann. Det er fram og tilbake på skolebenken og mange måneder som kadett innimellom. Jeg tok et år på maskin og mekanikk på yrkesskolen. Så gikk jeg to måneder på sjøgutteskole, den finnes ikke lenger, og reiste ut som motormannaspirant i et år. Så begynte jeg på en 18 måneder lang maskinistaspirantskole. Jeg hadde andremaskinistsertifikat den dagen jeg fylte 21 år. Deretter tok jeg førstemaskinist– og chiefskolen, som var toårig. Jeg reiste ut som annenmaskinist og gikk gradene opp til maskinsjef. Jeg fikk maskinsjefssertifikatet som 27 åring og det var en viktig dag for meg.

Du kan enten ta en yrkesfaglig utdanning eller høyskoleutdanning for å bli maskinsjef. I yrkesfaglig utdanning går du to år på skole for så å ta opplæring i bedrift som lærling i motormannsfaget. Så må du avlegge fagprøve. Deretter må du ta en toårig grad i skipsteknisk drift ved teknisk fagskole. Etter fagskolen følger til sammen seks måneders fartstid som kadett og nødvendige sertifikater for å bli maskinoffiser klasse 4 (2. maskinist). For å få sertifikat klasse M2 (1. maskinist) må du ha ett års faktisk tid om bord i tjeneste. For å få klasse M1 (maskinsjef) må du ha ett års faktisk tjeneste om bord som M2.

Det er mulig å ta teknisk fagskole etter fagbrev i Sjøforsvaret som tilbyr maskinistutdanning. Etter endt høyskoleutdanning, må du ut som kadett og ta nødvendige sertifikater. Du må ha minimum 36 måneders effektiv seilingstid etter endt utdanning for å få sertifikatene.

img_4119.jpg

 Hans Morten Rachløw i uniformsskjorte sitter foran to dataskjermer på kontrollrommet. På dataskjermene er det tall og figurer. Han holder en walk-i-talki i hånden.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det passer ikke for de mest hjemmekjære. Du må ha et ønske om å jobbe turnus og også å jobbe tett på kollegaer. Liker du ikke støy så er ikke dette rett type jobb. Det er mange desibel i et motorrom.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg har alltid trives med yrket mitt, gjorde karriere i ung alder og har utnyttet det optimalt. Det jeg liker aller best er de lange friperiodene.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Lange nattevakter er det jeg liker minst i dag.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Forutsetningen er å være teknisk interessert og ha et ønske om å lære nye ting. Du må være tolerant og akseptere alle typer kollegaer. Om det ikke er en egenskap så lærer du fort i denne type jobb. Å være løsningsorientert er nesten en forutsetning. Du må kunne ta raske beslutninger når noe skjer. Og ha litt tålmodighet. Ting går ikke alltid som det skal.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mange muligheter med denne typen teknisk bakgrunn, også til jobber på land. Jeg tenker spesielt på maskinrom på for eksempel sykehus, i all type industri, kraftstasjoner, renseanlegg og forbrenningsanlegg. For å ha tittelen maskinsjef jobber du på en båt. Å være teknisk sjef betyr å jobbe på land eller offshore på plattform.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Et sted mellom 500 000 og en million kroner i året.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Akkurat nå er det veldig gode muligheter. På denne tiden for to år siden var det dårlige utsikter. Det går med andre ord opp og ned avhengig av konjunkturene. Med en til to års videre skolegang, innenfor automasjon/elektro, vil en med maskinsjefsertifikat kunne velge og vrake i toppjobber både på land og sjø.

img_4130.jpg

Hans Morten Rachløw i uniform inspiserer en del av motoren med lommelykt. I bakgrunnen er en metalltrapp, ventilasjonsrør og elektriske skap.
Lisens: 
All rights reserved.
Tekst:
Bente Haraldstad Delmas
    • Du kan enten ta en yrkesfaglig utdanning eller høyskoleutdanning for å bli maskinsjef.
    • Du må kunne ta raske beslutninger når noe skjer. Og ha litt tålmodighet. Ting går ikke alltid som det skal.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser