× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Portrett av spilldesigner Magnus Grønningen. Han står foran en nøytral bakgrunn, har på grå genser og en oransje nøkkelreim rundt halsen.

YrkesintervjuSpilldesigner favoritt ikon

Som 14-åring bestemte Magnus Grønningen seg for å satse på sitt livs store lidenskap og bli spilldesigner.

Magnus Grønningen
25 år
Spilldesigner
Noroff Fagskole, Oslo

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg valgte yrket fordi det både er kreativt og teknisk, og bestemte meg tidlig på ungdomsskolen for å bli spilldesigner. Hjemme var det mye teknologi og jeg ble derfor interessert i digitale spill som veldig ung. Først tok jeg fagbrev som dataelektroniker, og den dagen jeg hadde fagbrevet i hånden og en trygg plattform, søkte jeg meg inn på Noroff på 3D animasjon og spilldesign. Jeg blomstret opp på skolen hvor jeg møtte likesinnede med samme interesser og drømmer. I dag er jeg lærer på Noroff og underviser i «verdens beste fag», 3D spilldesign.

spilldesigner_1_1.jpg

Spilldesigner Magnus Grønningen sitter ved kontorpulten, han har en laptop og to eksterne monitorer som han jobber på. På skjermene er det en visuell editor for 3D grafikk.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg underviser studenter i 3D spilldesign. Når de begynner hos meg har de ofte minimalt med kunnskap om spillutvikling. Når de går ut kan de lage et spill fra A til Å. Jeg har tidligere jobbet med spilldesign i Bergen og har bidratt til å gi ut et spill. Det er fint å jobbe som lærer. Jeg går tilbake til grunnleggende kunnskap og det er gøy å se utviklingen til studentene. Et av mine favorittøyeblikk er når studentene har laget sitt første prosjekt. Det er inspirerende å se at det de har lært blir et underholdende produkt de selv kan spille. Jeg har også vanlige læreroppgaver som studentveiledning, oppgave retting og mye mer. 

I faget spilldesign handler det ofte om å lage reglene og rammeverket til spillet. Det er mange ting å tenke gjennom både teknisk og kreativt for å lage et engasjerende spill som er gøy å spille. De fleste studentene har spilt mye, men å lage noe som er underholdende selv, er ofte det vanskeligste. Spilldesign handler ofte om å ta mange valg gjennom hele prosessen som til slutt skal ende opp med å bli et sammensveiset spill. Spilldesignere jobber tett med grafikere og programmerere.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Selv tok jeg fagbrev som dataelektroniker fordi jeg ville ha en trygghet i bunn. Så studerte jeg 3D spilldesign i to år på Noroff. Utdanning i spilldesign er veldig nytt og mange av dagens aktører er selvlærte. Tittelen er ikke vernet og lager du et spill er du spilldesigner. Det tilbys stadig flere utdanninger i spilldesign. For å jobbe med dette trenger du en dyp forståelse for spill og være en kritisk spiller som ser hva som gjør et spill underholdende. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det passer nok ikke for dem som ikke er interessert i spill, interaktiv kunst eller programvareutvikling. Spilldesign er et fagområde i stor utvikling så du må ikke være redd for å lære noe nytt.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Å få lage noe som kan glede andre. Det å kunne ta med spillerne til en annen verden med unike opplevelser er nok noe av det beste med jobben. Spill er også interaktivt og spilleren er en aktiv deltaker i spillet. Dette gjør at spillere kan gjøre uventede ting i den verden du har skapt. Det er morsomt. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg kommer ikke på noe spesielt jeg ikke liker. Selv om det kan være til tider frustrerende når jeg ikke får til det jeg vil på grunn av tekniske utfordringer. På en annen side så gjør nettopp utfordringene yrket interessant.   

spilldesigner_3.png

En visuell editor for 3D design viser en karakter som spilldesigner Magnus Grønningen har laget.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Folk som er sosiale, engasjerte, brenner for det de jobber med og liker å samarbeide. Du bør være en problemløser og være god på formidling. Samtidig er det å være både analytisk og kritisk en viktig egenskap. Det kommer godt med å ha teknisk eller kreativ bakgrunn. Å forstå trendene i spillindustrien er vitalt. Det vil alltid komme nye interessante konsepter og ideer. Til en viss grad bør du kjenne brukergruppen din. Moderne spill kan nesten være hva som helst og inspirasjon kan komme i mange former. Jeg mener at en god spilldesigner må se etter inspirasjon både i hverdagen og i andre underholdningsbransjer. Selv har jeg stor interesse for friluftsliv, musikk, film, arkitektur og tegneserier. Det kommer godt med for å lage gode spill og komme opp med nye konsepter.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De aller fleste jobber for seg selv eller i små firmaer. Spilldesignere kan jobbe med mye forskjellig som å undervise, være konsulenter (frilansere) eller jobbe som en spesialist på et større prosjekt. Stadig flere jobber med produktutvikling og lager interaktive demoer og visualisering av produkter. Filmindustrien er en annen bransje som trenger spisskompetansen til en spilldesigner. Det finnes mange små spillfirmaer i landet, men vi har enda ikke markert oss som en spilldesign-nasjon. Det kan jo skje, men per i dag er de fleste jobbene utenlands. Selv planlegger jeg å jobbe internasjonalt i fremtiden.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– For en spilldesigner varierer lønnen veldig basert på arbeidsplass, situasjon og erfaring.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– I Norge må du tenke litt utenfor boksen. Det er ikke så lett å finne en jobb som spilldesigner, men kunnskapene og ferdigheten dine kan brukes i mange andre yrker. Industrien er ung og alltid i utvikling så man må ofte lete etter nye og kreative løsninger. Spillteknologi blir også mer og mer brukt til andre formål enn spill utvikling, som for eksempel produktutvikling, interaktive demoer og prosjektvisualisering. Jeg sier alltid til studentene mine at de ikke må regne med å finne en jobb på drømmespillet med en gang, og at de heller ikke må være kresne i forhold til hvor i verden de jobber. Det er per i dag en liten industri i Norge og de store aktørene er i utlandet. 

spilldesigner_5.png

Grensesnitt av en visuell editor for 3D design.
Lisens: 
All rights reserved.
Tekst:
Bente Haraldstad Delmas
    • Det er ikke så lett å finne en jobb som spilldesigner, men kunnskapene og ferdigheten dine kan brukes i mange andre yrker.
    • For å jobbe med dette trenger du en dyp forståelse for spill og være en kritisk spiller som ser hva som gjør et spill underholdende.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser