× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Crew Chief-assistent Martin Fossum.

YrkesintervjuAnsatt i Forsvaret favoritt ikon

Martin Fossum har fagbrev i mekanikk. For å kunne jobbe med F-16 kampfly måtte han ta kurs og eksamen i Forsvaret.

Martin Fossum
21 år
Crew Chief-assistent
Forsvaret, Bodø

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det var nok mest på grunn av min tekniske bakgrunn. Jeg har fagbrev i mekanikk. Siden man får jobbe med jagerfly, var stillingen som crew chief-assistent veldig interessant. 

crew_chief-18.jpg

Martin Fossum jobber som Crew Chief-assistent og sørger for at F-16 alltid er i orden.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg begynner på jobb klokken åtte om morgenen og starter som regel dagen med en kaffe. Deretter har vi en fast runde hvor vi inspiserer flyet. Vi sjekker at alt er i orden og følger faste rutiner. Vi ser etter ting som for eksempel lekkasjer, feil dekktrykk og lignende som gjør at flyet ikke kan ta av. Når det er gjort, ringer vi for å si fra om at flyet er klart. 

Deretter har vi noe som kalles «Step». Det er en prosess der piloten kommer ut og setter seg i flyet. Da tar vi et par tester samtidig som flyet går. Er alt klart da, så kan vi sette i gang med en launch prosedyre, altså en rask inspeksjon. Når flyet er oppe i lufta er vi på vakt, i tilfelle noe skulle skje slik at flyet må lande igjen.

Etter det, gjør vi klart til landing og sjekker så om alt utstyr er i orden. Når flyet har landet tar vi en rutinesjekk. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Man må ha en interesse for det. Selve kurset er krevende med mye teori. Det er et kurs på 22 dager med eksamen ved Luftforsvarets skolesenter. Man kan ha hvilken som helst bakgrunn, men man bør ha noe grunnleggende kunnskap om mekanikk. Ellers er det selvsagt et stort pluss å ha en teknisk bakgrunn fra før av.

Hvem passer ikke dette yrket?

– Man bør være ansvarsbevisst og vite at man gjøre en viktig jobb. Det er lurt å være i god form, og tåle både litt eksos og fuel i løpet av en arbeidsdag.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det er veldig kult og artig når man først jobber, men så er det også godt at det er roligere perioder på vakt. At det er et godt arbeidsmiljø setter jeg også stor pris på. Ellers liker jeg at man er litt likestilt med befalet. Befalet er mer kollega enn sjef.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Egentlig det samme som det beste med yrket. Noen ganger blir det en del venting og dødtid i de rolige periodene. Enkelte dager er vi bare på vakt, og da er det kjedelig om man ikke blir tilkalt.

crew_chief-17.jpg

Crew Chief-assistent Martin Fossum jobber med daglig klargjøring av F-16 kampfly før og etter flyging.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Folk som vil prøve noe nytt! Det er jo en enestående jobb. Den passer godt for dem som er generelt interessert i tekniske ting og fly.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er ikke så veldig mange forskjellige muligheter å velge mellom, men det er alltid et pluss at man har en teknisk bakgrunn. Det øker sjansene betraktelig for å få en jobb etter militæret, og man kan eventuelt bli Crew Chief etter hvert.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Rundt 370 000 kroner i året er fast lønn som Crew Chief-soldat, men man tjener mye mer enn det på et år. Det er tillegg ved øvelser og lignende.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er ikke så veldig stor sjanse å få jobbet som Crew Chief-assistent for F-16. Flyet er nesten 40 år gammelt, og skal derfor erstattes med det nyere flyet F-35. Men det kommer flere muligheter nå som det nye flyet er under utvikling. Det er større sannsynlighet for ansettelse i F-35.

 

Tekst: Isabell Grønnslett

    • Det er lurt å være i god form.
    • Det er et kurs på 22 dager med eksamen ved Luftforsvarets skolesenter.
    • Man bør være ansvarsbevisst og vite at man gjøre en viktig jobb.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser