× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Peatryk Chodkowski står foran en illustrasjon av jagerflyet F-16.

YrkesintervjuFlymotormekaniker favoritt ikon

Tålmodighet, ærlighet og ansvarsbevissthet er viktige egenskaper i yrket til Peatryk Chodkowski. – Jeg blir stolt når F16 tar av fra flyplassen, sier han!

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg hadde bestemt meg for å bli elektriker, men etter elektro grunnkurs ble jeg interessert i flyfag. Alle sa jeg ikke ville komme inn, men det gjorde jeg! Jeg har alltid vært fascinert av fly og tanken på hvordan det er fysisk mulig å fly. Å jobbe med motoren til jagerflyet F16, er som å jobbe med luftens Ferrari. Det liker jeg godt!

img_0714.jpg

Peatryk Chodkowski under motoren til jagerflyet F-16.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber på et depotvedlikehold for F-16 motorer som brukes av Norsk luftforsvar. Vi får inn en hele motorer og skrur dem helt fra hverandre. Det er mange tusen deler. Jeg inspiserer alle delene og reparerer eller bytter ut deler etter behov. Så setter jeg motoren sammen igjen slik det står beskrevet i den tekniske manualen. Hele prosessen kan ta alt fra tre uker til tre-fire måneder.

Når motoren kommer inn kartlegger vi hva slags vedlikehold som er nødvendig. Vi følger manualen punkt for punkt, og bruker et digitalt feilsøkingsverktøy som heter multimeter. Slik finner vi ut hva som må repareres, og vi sikrer at alt er i orden når vi er ferdige med motoren. Det er alltid to til tre personer som kvalitetssikrer det jeg har gjort med en motor. 

Vi er cirka 20 personer som jobber med F100 her. Jeg er det vi kaller produksjonskontrollør og har signeringsrett for hele motoren. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg tok grunnkurs elektro og deretter to år flyfag på Skedsmo videregående skole. Deretter fikk jeg toårig lærlingplass her på Aim Norway. Jeg var ett år i luftforsvaret som Crew Chief-assistent ved Bodø flystasjon hvor jeg også jobbet med F-16. Etter det fikk jeg jobb her. Jeg har vært på kurs i Luftforsvarets skole på Kjevik og mange andre kurs for å spesialisere meg på denne motoren. Da jeg søkte flyfag var snittkarakteren rundt 4.5. I dag har den gått litt ned, men det forandrer seg fra år til år med antall søkere. Det er tre videregående skoler i Norge som har flyfag. Vi oppfordrer jenter til å søke. Jeg jobber kun med menn nå, og at begge kjønn er representert på en arbeidsplass er bra! 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Er du ikke tålmodig så passer det ikke. Du må heller ikke være redd for å si ifra om du har gjort en feil. I verste fall kan det få katastrofale konsekvenser. Derfor bør du ikke være redd for ansvar.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Når jeg er ferdig med en motor og den er godkjent av kontrollørene, blir motoren sendt til en testcelle på Rygge. Når den er testet og vi får tilbakemelding på at alt er i orden blir jeg veldig fornøyd.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg trives veldig godt og kan ikke egentlig komme på noe jeg liker minst. For utenom at oppgavene til tider kan bli litt repeterende.

img_0702.jpg

Peatryk Chodkowski jobber på motoren til jagerflyet F-16.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Vi er en blanding av mange mennesketyper med forskjellige egenskaper. Alle kan passe, men du må være ærlig og ha ansvarsfølelse. Du må være teknisk anlagt og ha øye for de minste detaljer. Å være fingernem er en nødvendig egenskap og du må ha godt syn. Du bør utvilsomt like å jobbe i team. Vi jobber alltid to til tre sammen.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Flyfagbrevet er ettertraktet. Som flymotormekaniker jobber du med motorer relatert til Forsvaret eller i et flyselskap. Du kan ta kurs for å begynne å jobbe med en ny motortype. Med fagbrev kan jeg videreutdanne meg til ingeniør for eksempel via y-veien.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Startlønnen er på cirka 420 000 kroner i året. Med overtid kan du komme opp i 600 000 kroner i året. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– I framtiden skal vi bygge motordepot på Rygge. Det betyr mange nye arbeidsplasser og gode framtidsutsikter.

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

 

 

 

 

Peatryk Chodkowski står foran en illustrasjon av jagerflyet F-16.
Peatryk Chodkowski
29 år
Flymotormekaniker
Aim Norway på Kjeller, Skedsmo

Intervjuer

    • Alle kan passe, men du må være ærlig og ha ansvarsfølelse.
    • Det er tre videregående skoler i Norge som har flyfag.
    • Du må være teknisk anlagt og ha øye for de minste detaljer.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser