× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
 Guri Skuggen er kurator på Vigeland-museet i Oslo.

YrkesintervjuKurator favoritt ikon

Guri Skuggens interesse for kunst førte til at hun tok master i kunsthistorie. Nå er hun en av tre kuratorer på Vigeland-museet.

Guri Skuggen
44 år
Kurator
Vigeland-museet, Oslo

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg valgte ut fra interesse. Jeg vokste opp i en kunstinteressert familie, og da jeg reiste til Roma som au pair etter videregående dro jeg med en tjukk kunsthistoriebok i bagasjen.

Planen var egentlig å studere samfunnsgeografi, men da jeg skulle kjøpe pensumbøkene kjente jeg en motvilje mot å bruke penger på noe jeg egentlig ikke ønsket. Jeg ble dratt mot kunsthistoriebøkene, og forandret planene der og da i bokhandelen. Jeg ville studere kunsthistorie!

img_0241.jpg

Guri Skuggen danderer utstillingen på Vigeland-museet.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Vigeland-museet er ganske lite og vi er kun tre kunsthistorikere på huset. Det vil si at vi gjør mye forskjellig, noe som gjør jobben desto mer spennende. Å jobbe som kurator er en del av stillingen, men jeg har også ansvaret for blant annet samlingsforvaltning. I større institusjoner, som for eksempel Nasjonalmuseet, er kuratorstillingene mer spesialisert.

Nå jobber jeg med Vigeland-jubileet. I 2019 år er det 150 år siden Gustav Vigeland ble født. Det betyr at vi jobber med mange ulike prosjekter knyttet til jubileet. Et av de viktigste er planlegging av en stor jubileumsutstilling. Vi har bestemt at Vigeland skal vises sammen med andre skulptører som laget kunst i samme tid som Gustav Vigeland. Vi er i dialog med franske museer, som Musée d'Orsay og Musée Bourdelle, for å søke om å låne kunst til vår utstilling.

Kartlegging av hvor kunstverkene til Gustav Vigeland befinner seg er også en stor jobb. Finnes de i Norge, kan de lånes. Med er de i utlandet er det ofte mer komplisert. Vi lager en ønskeliste og iblant får vi jo ikke tak i alt. Jeg prøver nå blant annet på å spore opp en marmorskulptur av Vigeland som ble solgt til Sverige i 1911, men som nå er sporløst forsvunnet.

Bortsett fra jubileumsutstillingen har vi tre utstillinger i året og fordeler prosjektene mellom oss.

For tiden har vi en samtidskunstutstilling med tekstilkunstneren Aurora Passero. Alle utstillinger starter med et kunstfagmøte hvor vi diskuterer ideer og bestemmer oss for hvilke utstillinger vi ønsker å lage. Vi jobber mest med samtidskunst, men lager også historiske utstillinger. Det første vi gjør er å ta kontakt med den aktuelle kunstneren og inviterer til å stille ut hos oss. Det gjør vi gjerne et par år før utstillingen åpner. Underveis fram til åpning har vi jevnlige møter med kunstneren der vi diskuterer innholdet i utstillingen. Noen er veldig selvstendige og andre har større behov for å diskutere prosjektet. Som kurator ser jeg på hva som er praktisk mulig å få til i bygningen vi holder til i. Jeg har ansvar for det økonomiske med prosjektet og det er mye jeg må tenke på. Det er blant annet forsikring, transport, pressemeldinger, logistikk, selve åpningen, invitasjoner, eventuell katalog, publikumstekst som beskriver kunsten og kunstneren, og tekst til nettsidene. Jeg samarbeider med kuratoren for formidling på museet, som tar seg av mye av det publikumsrettede.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg har master i kunsthistorie fra England. Mange av oss kuratorer har kunsthistorie som bakgrunn, men man må ikke ha det. Det er også mange kunstnere som jobber som kuratorer, og også de med bakgrunn i kulturstudier. Per i dag har vi ingen ren kuratorutdanning i Norge. Det finnes et deltidsstudium i kuratorpraksis på Kunsthøgskolen i Bergen, men dette studiet krever to års relevant arbeidserfaring.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det passer ikke for dem som ikke takler det uforutsigbare. Mye blir til underveis i prosessen. Du bør også være litt praktisk anlagt.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det er en fin dynamikk mellom det faglige og mer praktisk rettede arbeidet. Når jeg jobber med en utstilling får jeg mulighet til å fordype meg i et kunstnerskap og skrive faglige tekster, samtidig som jeg hele tiden må ha oversikten over de praktiske sidene ved prosjektet. Det kan til tider være veldig hektisk, men det er noe av det jeg liker med å jobbe som kurator. Jeg liker også å jobbe målrettet mot noe som blir realisert og å skape spennende møter mellom Vigeland og samtidskunsten.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det jeg liker minst er økonomiske begrensninger. Det er mye vi kunne ha gjort om vi hadde hatt mere penger.

img_0256.jpg

Guri Skuggen med Vigelands brev.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Skal du jobbe som kurator bør du selvfølgelig være kunstinteressert. Du må også være flink til å samarbeide og gjerne være litt serviceinnstilt. Jeg jobber mye med tilrettelegging og å hjelpe kunstnerne med å realisere prosjektene. Du må like prosjektarbeid og å planlegge fram i tid. Du bør også ha et visuelt blikk, men det kommer oftest med erfaring.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er to alternativer. Du kan være ansatt i en institusjon eller jobbe som frilanskurator. De fleste jobber på et museum eller i et galleri, men det finnes også andre muligheter. Offentlige institusjoner som for eksempel Kunst i offentlige rom (KORO) har også kuratorer ansatt.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er ikke veldig bra betalt og en vanlig lønn ligger vel på rundt 520 000 kroner i året. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Dette er ikke det enkleste å satse på. Det er veldig sjelden det blir utlyst kuratorstillinger. Folk holder på jobbene sine og blir lenge. Det er heller ikke vanlig å ansette en kurator uten erfaring. Du må derfor finne en måte å opparbeide deg erfaring på. En annen inngangsport kan være å skrive om kunst. Det høres mørkt ut, men vi som er kuratorer har jo klart det!

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

 

 

 

    • Det finnes et deltidsstudium i kuratorpraksis på Kunsthøgskolen i Bergen, men dette studiet krever to års relevant arbeidserfaring.
    • Jeg jobber mye med tilrettelegging og å hjelpe kunstnerne med å realisere prosjektene.

Yrkesbeskrivelser