× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.
Rune Valstrands lidenskap er fly.

YrkesintervjuFlystrukturmekaniker favoritt ikon

Rune Valestrands store lidenskap er fly. Han reparerer flykropper som har fått en skade. – Å tenke sikkerhet først er alltid det viktigste, men du må evne å jobbe under tidspress, sier han.

Rune Valestrand
31 år
Flystrukturmekaniker
Widerøe Technical Services Torp flyplass, Sandefjord

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg vil si at min interesse for fly var medfødt. Jeg begynte å ta sertifikat for seilfly som 15-åring og yrkesvalget var egentlig veldig enkelt. Jeg ville utdanne meg innen det jeg brant for, og det var en kombinasjon av fly og teknikk.

img_0082.jpg

Rune Valestrand reparerer en skade på flykroppen.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg er både flystrukturmekaniker og flytekniker, og driver med lett vedlikehold på flytypen Dash-8. Når et av Widerøes fly har en eller annen skade så utbedrer og reparerer jeg skadene på flykroppen. Som regel jobber jeg i hangaren på Torp flyplass, men har flyet mer alvorlige skader reiser jeg ut og reparerer der det står. Skadene kan være lynnedslag, påkjørsler av flyplassbiler, eller at flyet har truffet en fugl.

Flyfabrikanten har en plan for hvordan jeg skal reparere flyet. Alle skader på fly er unike og jeg har ofte en dialog med fabrikanten for å få vite nøyaktig hvordan jeg skal reparere skaden. Et eksempel er at jeg beskriver skaden for en av fabrikantene, Bombardier i Canada. Deres ingeniører sender instruksjoner og tegninger for hvordan jeg kan reparere skaden. Et fly må være i luften for at vi skal tjene penger, men sikkerheten til de om bord er det aller viktigste. Det er et tidspress for å få flyet på vingene, men alt må være innenfor sikkerhetsbestemmelsene.

Å fikse en skade kan ta alt fra et par timer til flere måneder. Drill er det viktigste verktøyet mitt. Jeg demontere bolter og skruer, og erstatter de med nye. På flyverkstedet samarbeider jeg med NDT-inspektører som måler variasjoner i metallet og ser etter skader med ultralyd. Jeg jobber også sammen med ingeniører og flyteknikere. Alle har sine spesifikke ansvarsområder for å få flyet på vingene igjen.

Vi har jevnt over mye å gjøre og det ingen høy- og lavsesong. Selv jobber jeg skift som betyr både dag og natt. Det er ikke så vanlig for en flystrukturmekaniker og som oftest betyr yrket dagjobbing. Jeg jobber skiftarbeid fordi jeg også er flytekniker.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg gikk elektro første året på videregående, så to år på flyfag, før jeg hadde to års-læretid i Braathens i Stavanger. Jeg tok fagbrev som flystrukturmekaniker. Det at jeg tok flysertifikat samtidig som jeg gikk på flyfag gjorde nok studiet litt enklere. Du kan utdannes i luftforsvaret i et tilsvarende opplegg. Mitt utdanningsløp er den vanligste veien. Du må ha fagbrev for å jobbe med dette.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er mange rare arbeidsstillinger og fysikken bør være relativt god. Du må tåle mye støy. Har du ti tommeltotter passer det heller ikke. Evnen til å jobbe nøyaktig og sikkert, og samtidig tenke tid og penger er kjempeviktig.  

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg reparer ødelagte fly og resultatene er veldig synlige. Fra ødelagt og ikke flybart, til nytt og sikkert, er en god motivasjon for meg

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er ingen helligdager på en flyplass. Trafikken går uansett høytid og med skiftarbeid kan det bety å jobbe kanskje både julaften og 17. mai. Det kan være litt trist med tanke på familien.

img_0076.jpg

Rune Valestrand under vingen på flyet.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du må være selvstendig, nøyaktig og like å holde deg oppdatert på regelverk og teknologi. Det kommer stadig noe nytt. Å tenke sikkerhet først er alltid det viktigste, men du må evne å jobbe under tidspress.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De fleste flystrukturmekanikere jobber i flyverksteder. Yrket er en spisskompetanse på fly, men det betyr ikke at det er den eneste muligheten. Det er ettertraktet kompetanse i andre bransjer. For eksempel har oljebransjen rekruttert masse i vår bransje. Vi er kjent for å være nøyaktige og ta vare på sikkerheten. Selv videreutdannet jeg meg til flytekniker. For mange er det en naturlig fortsettelse. Du kan også gå videre og bli ingeniør via y-veien.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– En fagarbeider i WTS som går dagtid på verksted har en lønn på omtrent 420 000 kroner i året. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– De er veldig gode. Det utdannes ikke så mange av oss og det er jobb til alle.

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

 

 

Tekst:  

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser