Resepsjonist

Et smil og serviceinnstilling er Julies viktigste verktøy for å gjøre en god jobb.
En kvinne kledd i mørk uniform står bak en pc-skjerm på en skranke. Hun ser mot kamera. Veggen bak henne er fargerik.
Julie Wirkola Berg, 24 år
Resepsjonist
Thon Hotel Ski
«Selve kjernen i jobben min er å etter beste evne å innfri ønsker som gir gjesten et fint opphold.»
― Julie Wirkola Berg
Intervju:
Bente Haraldstad Delmas
Publisert: 22.05.2023
«Selve kjernen i jobben min er å etter beste evne å innfri ønsker som gir gjesten et fint opphold.»
― Julie Wirkola Berg
«Jeg må til enhver tid være forberedt på å svare på alt mellom himmel og jord.»
― Julie Wirkola Berg

Hvorfor valgte du å bli resepsjonist?

– Jeg trodde jeg ville bli fotograf, men når folk rundt meg mente at valget virket usikkert, tenkte jeg på andre muligheter. Hvem er jeg, og hva gjør meg glad? Jo, å møte mennesker, skravle, yte service og se at folk koser seg. Med den erkjennelsen begynte jeg i min første resepsjonsjobb uten noen erfaring. Jeg forsto fort at dette var noe, men prøvde meg på forskjellige hotell fordi jeg ville til bunns i om det var stedet eller yrket jeg likte. Det er antagelig en blanding, men jeg var uansett en stolt eier av fagbrevet som 19-åring. Jeg hadde funnet fram til meg.

Image
En kvinne står vendt mot en kaffestasjon og rydder i koppene. Hun er ikledd en mørk uniform, og veggen bak kaffestasjonen er fargerik.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber skift, morgen, dag og kveld. Uansett når jeg starter på jobb får jeg en brifing av avtroppende resepsjonist og vi går igjennom spesielle ting som har skjedd i løpet av vakten og ting som vil skje i løpet av min vakt. Et eksempel er store grupper som skal sjekke inn og ut. Jeg bruker en sjekkliste for ikke å glemme noe. Oppgjør, fylle opp resepsjonen med salgsvarer, gå gjennom ankomstlisten og sjekke spesialønsker er noen av punktene på sjekklisten.

Resepsjonen er hjertet i hotellet og er som et slags kontrollsenter hvor vi tar imot beskjeder som vi sender videre til riktig avdeling. Jeg samarbeider med alle avdelinger, og spesielt mye med renhold. Informasjonen går for det meste elektronisk, og jeg vet når rommene er klare. Det fine med å jobbe i resepsjonen er at jeg blir fort kjent med hotellets rutiner, regler og prosedyrer og ikke minst alle de ansatte.

Hotellet har 110 rom og når store grupper skal sjekke inn eller ut er det hektisk. Vi har mange konferanser og må være gode på å planlegge bemanningen for at gjestene skal få best mulige service. Gruppene kommer som oftest i ukedagene, og skjer det mange ting samtidig, kan det gå en kule varmt. Jeg må til enhver tid være forberedt på å svare på alt mellom himmel og jord, og det er mange snåle situasjoner med uventede spørsmål og ønsker. Et par ba for eksempel om at bilde på rommet av Ryan Gosling fra filmen Barbie. Vi fniste litt, fikk tak i og hengte opp et bilde, og gjestene var superfornøyde. Det er selve kjernen i jobben min å etter beste evne innfri ønsker som gir gjesten et fint opphold.

Jeg er et ja-menneske og ble antagelig født med et smil. Det kommer godt med på mindre gode dager. Jeg setter smilet på plass idet jeg kommer inn av døren på hotellet og i løpet av kort tid kjennes det naturlig å smile.

Resepsjonen er også hotellets bar og jeg må håndtere uønskede situasjoner en gang iblant. Vi har en alarmknapp innen armlengde og gode rutiner, så jeg får raskt hjelp hvis det skulle være noe.

Hva kreves for å kunne jobbe som resepsjonist?

– Det kreves egentlig ingen formell utdanning for å jobbe som resepsjonist, men erfaring er bra å ha når det er flere søkere på en ledig stilling. De personlige egenskapene trumfer. Det er nesten et krav å være blid, lærevillig og utadvendt. To år på skole og to års utdanning i bedrift gir fagbrev, som igjen gir mestring, yrkesstolthet og litt bedre lønn.

Stadig flere tar fagbrevet som voksne. Det er absolutt å anbefale og gjør det lettere å klatre oppover i hierarkiet.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Jeg tror at utadvendte mennesker har det best i denne jobben. En genuin serviceinnstilling er kjempeviktig og kan kanskje ikke læres. Den må ligge latent. Det må også fascinasjonen for ulike mennesker og å kunne tåle litt stress, forstyrrelser og tidsfrister. Jeg står hele dagen og å like å bevege seg, er bra.

Det passer mindre godt for de som vil være i kulissene. Jeg er eksponert hele dagen. Er du ikke så glad i rutiner så kan det også være litt vanskelig. Du må være villig til å gå ut av komfortsonen din, for eksempel rengjøre et rom hvis det virkelig trengs.

Hva liker du best med å være resepsjonist?

– Jeg liker den følelsen jeg får når noen sier tusen takk for din service.

Jeg liker også å møte gjester fra hele verden. Å lære meg ord på deres språk er stas og jeg forsøker å huske ord på vietnamesisk, koreansk og alle andre språk. Et par ord er ofte nok til at de føler seg spesielt velkomne.

Hva liker du minst?

– Alle tilbakemeldinger kommer til resepsjonen og de som ikke er positive kan være litt kjipe.

Image
En kvinne med langt mørkt hår, ikledd mørkeblå uniform står foran en pc og holder hendene på et tastatur. Hun har et hodetelefoner på hodet. På uniformen står the "Thon hotels" i rød skrift. Veggen bak henne er fargerik.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Mitt fagbrev er i resepsjonsfaget og med det kan jeg jobbe på turistkontor, mange avdelinger på hotell, som turguide, på flyplass, andre typer resepsjoner, kort sagt i mange typer service- og kundeservicejobber.

Hva tjener man som resepsjonist?

– Man blir sjelden rik på gods og gull i reiselivsbransjen. En resepsjonist på hotell tjener rundt 410 000 kroner i året i grunnlønn. Det er tillegg for turnus og helligdager.

Hvordan er sjansene for å få jobb som resepsjonist?

– Jeg tror de er gode. Spesielt hvis du er villig til å flytte på deg.

Tilhørende utdanninger

Reiselivsfaget

Du lærer om å legge grunnlaget for yrkesutøvelse knyttet til det helhetlige reiselivsproduktet, som inkluderer kundebehandling, service, salg, markedsføring, utvikling av reiselivsprodukt, transport og transportformidling.

Finn studier