Art Director

– I dette yrket er det viktigere å vise til oppdrag du har utført, enn gode karakterer fra skolen, mener Gro.
Portrettbilde av Art Director Gro Vik som har mørkt halvlangt hår
Gro Vik, 50 år
Art Director
AG&
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Det er viktig å like jobben godt – det vises godt i arbeidet ditt.»
― Gro Vik
Publisert: 28.05.2021
«Det er viktig å like jobben godt – det vises godt i arbeidet ditt.»
― Gro Vik
«Som Art Director må du ha evne til å presentere en idé for andre.»
― Gro Vik

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har bakgrunn som illustratør og avistegner, og etter en del år i det yrket ønsket jeg å ha flere ben å stå på og tok videreutdanning ved Westerdals i Oslo. Det ga meg mulighet til en jobb innen visuell kommunikasjon i et byrå. For meg passet det bra å få kombinere tegneferdighet, grafiske dataprogrammer og å få lære mye nytt hele tiden. Det har alltid vært spennende for meg å tenke hvorfor folk gjør det de gjør, og det er en del av jobben min nå.

Image
Art Director_Gro Vik_sitter ved data og jobber med profileringskampanje
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber i et mellomstort kommunikasjonsbyrå, hvor jeg har mye selvstendig arbeid. Arbeidsoppgavene er å gjøre en jobb for en kunde, og arbeidsdagen styres av hvor jeg er i prosessen. I det siste har jeg jobbet mye med kunder innen boligbransjen. Jobben starter med et møte med kunden for å få en presentasjon av hva de ønsker av oss. Kunden presenterer hva som er unikt med prosjektet som skal profileres.

Mitt ansvar er å tenke ut en profil for merkevaren og gjennomføre idéen slik at produktets unike karakter blir tydelig for kunden. Det kan være store forskjeller om produktet skal ha en ung profil, en luksuriøs profil eller noe helt annet. Jeg jobber med idé til navn, fargevalg og fontvalg og lager et utkast som presenteres for kunden. Vi lager i forkant en plan for arbeidsprosessen, og underveis har vi dialog med kunden om vi er på riktig vei. Målet er å ha en ferdig profil som gir resultat for kunden.

I prosessen samarbeider jeg med andre i byrået, gjerne noen som jobber med web, noen med performance marketing, noen med tekst og noen som jobber med strategi.

Gjennom samarbeidet med andre fagområder, bygger vi videre på idéene. I utdanningen blir vi drillet i å jobbe sammen i en kreativ prosess for å gjøre produktet enda bedre.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– I teorien er det mulig å være selvlært, fordi det er ingen formelle krav til tittelen Art Director, men du bør ha et fundament, så en relevant utdanning gir store fordeler.

For å få jobb må du vise til hva du har laget (en portofolie).

Du må ha gode samarbeidsevner, kunne få til resultat sammen med andre, og du må håndtere kritikk fra andre på en positiv måte. Du må også være villig til å utvikle deg og lære noe nytt, spesielt ny programvare innen grafisk design. Som Art Director må du ha evne til å presentere en idé for andre og kunne formidle hvorfor du har gjort det akkurat sånn.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Farger og ord er viktig i yrket, så det vil være problematisk å være fargeblind eller ordblind. Hvis du helst vil være «kjerringa mot strømmen» så fungerer det ikke i denne jobben, fordi du er nødt til å samarbeide med kunden og med kollegaer. Det vil være vanskelig å gjøre en god jobb hvis du ikke har interesse og sans for estetikk.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker formgivningen. Det er veldig gøy når profilen stemmer godt, og kunden blir fornøyd. Det gir meg god følelse når produktet får mye oppmerksomhet. Å få lage noe som er bra, betyr mye for meg.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– De gangene når det blir mye fram og tilbake i overgangen fra den kreative idéfasen til å gjøre et kritisk utvalg som vi jobber videre med. Dette kan være en utmattende del av jobben. Spesielt de gangene vi finner vi ut at idéen som vi trodde var god, ikke er så god likevel. Da må vi gå tilbake og myldre videre.

Det er også krevende med mange tidsfrister like før ferier. Mange kunder skal ha oppdrag ferdig til jul, påske og sommer.

Image
Skjermbilde av kampanje for Diskrimineringsnemda
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jobben kan passe for den som er åpen, liker mennesker og liker å samarbeide med andre. Har du en kreativ tenkemåte, vil du kunne utvikle deg i jobben. Det er viktig å like jobben godt – det vises godt i arbeidet ditt.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er muligheter å jobbe i større bedrifter som har egne markedsavdelinger, i trykkeri, grafiske bedrifter eller som frilans med egen virksomhet. Du kan utvikle deg i retning av det du har interesse for.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– En vanlig begynnerlønn er kr 400 000 i året og oppover. Det er store variasjoner, og lønnsnivået vil øke betydelig om du blir veldig ettertraktet i bransjen.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jobbmuligheter er koblet mye til konjunkturer i samfunnet. Når det er nedgangstider, så vil det påvirke jobbmulighetene i bransjen. Det er nødvendig å stå på hardt for å få en fast jobb, og det er ofte mange søkere til de mest populære jobbene. Mange som er nyutdannet, velger å ta en del strøjobber som frilans. Det er en fordel å vise at du har guts og gjennomføringsevne. I dette yrket er det er bedre å vise til godt utførte oppdrag enn gode karakterer fra skolen.

 

Tilhørende utdanninger

Grafisk design

I grafisk design utvikler du profesjonelle visuelle konsepter og ideer som appellerer til forskjellige målgrupper. Du får opplæring i å lage alt fra magasinlayout til CD-cover, pakningsdesign og webdesign.

Finn studier
Animasjon, spill- og 3D-design

Utdanningene lærer deg å simulere, visualisere og skape effekter og illusjoner i 3D. Animasjon og 3d-design brukes blant annet i utvikling av dataspill, film og TV, reklamebyråer, produktdesign og i mange andre bransjer.

Finn studier
Visuell kommunikasjon

Visuell kommunikasjon, grafisk design, interaksjonsdesign og lignende er kreative fagområder der du bruker bilder og tekst til å formidle et budskap.

Finn studier
Kommunikasjon og medievitenskap

Utdanningene gir teoretisk og praktisk kunnskap innen ulike sider ved formidling, tekst og kommunikasjon.

Finn studier